ITPP3/443-101a/10/JK - Zasady sporządzania oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych w zakresie dotyczącym wskazania rodzaju urządzenia grzewczego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 13 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-101a/10/JK Zasady sporządzania oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych w zakresie dotyczącym wskazania rodzaju urządzenia grzewczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie określenia rodzaju urządzenia grzewczego w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie określenia rodzaju urządzenia grzewczego w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży olejów i paliw. W dniu 27 stycznia 2010 r. dokonano sprzedaży 1000 litrów oleju opałowego na rzecz sp. z o.o. Do faktury dokumentującej sprzedaż dołączono oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (kserokopię faktury z oświadczeniem załączono do wniosku). W rubryce "rodzaj urządzenia grzewczego" nabywca oleju określił rodzaj tego urządzenia poprzez podkreślenie wskazanego w formularzu oświadczenia sformułowania "piec grzewczy".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabywca oleju opałowego, podkreślając wskazane w formularzu oświadczenia sformułowanie "piec grzewczy", prawidłowo wskazał rodzaj urządzenia grzewczego. Innymi słowy, czy wskazanie rodzaju urządzenia grzewczego w rozumieniu art. 89 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym może nastąpić przez podkreślenie właściwego rodzaju urządzenia grzewczego wskazanego już w formularzu oświadczenia, czy też rodzaj urządzenia grzewczego winien być określony przez nabywcę oleju opałowego poprzez własnoręczne wpisanie go do formularza oświadczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, zgodnie z przepisem art. 89 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 tej ustawy, winno w swej treści zawierać m.in. wskazanie rodzaju posiadanych urządzeń grzewczych. Przepis ten jednak nie wskazuje w jaki techniczny sposób to wskazanie powinno nastąpić. W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, dopuszczalne jest wskazanie rodzaju urządzenia grzewczego poprzez podkreślenie rodzaju urządzenia grzewczego wskazanego już w formularzu oświadczenia. Nabywca bowiem, podkreślając rodzaj urządzenia grzewczego wskazany w formularzu oświadczenia wskazuje go zarazem w rozumieniu art. 89 ust. 6 pkt 3. ustawy o podatku akcyzowym. W ocenie Wnioskodawcy, nabywca oleju nie musi określać rodzaju urządzenia grzewczego poprzez własnoręczne wpisanie go do formularza oświadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie hurtowej sprzedaży olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych. Do faktury dokumentującej sprzedaż oleju dołączono oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (kserokopię oświadczenia załączono do wniosku). W rubryce "rodzaj urządzenia grzewczego" nabywca oleju określił rodzaj tego urządzenia poprzez podkreślenie wskazanego w formularzu oświadczenia sformułowania "piec grzewczy".

W ocenie Wnioskodawcy, dopuszczalne jest wskazanie rodzaju urządzenia grzewczego poprzez podkreślenie rodzaju urządzenia grzewczego wskazanego już w formularzu oświadczenia. Zdaniem Wnioskodawcy, nabywca oleju nie musi określać rodzaju urządzenia grzewczego poprzez własnoręczne wpisanie go do formularza oświadczenia.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie np. olejów opałowych jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że:

* nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub,

* będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 tego artykułu.

Stosownie do ust. 6 tego artykułu oświadczenie powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wymienione oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż ustawodawca nie określił wzoru oświadczenia, natomiast zasadą jest, że składane oświadczenie musi zawierać elementy określone w art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w tym również, jak to wskazał we wniosku Zainteresowany, wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Wyjaśnić przy tym należy iż pojęcie "wskazać" posiada w języku polskim określone znaczenie. W przepisach regulujących kwestię składania przedmiotowych oświadczeń brak jest definicji legalnej tego pojęcia. Stąd też, wyjaśnień w tym zakresie należy poszukać w potocznym znaczeniu tego słowa w języku polskim. Mają tu, zatem zastosowanie ogólnodostępne słowniki języka polskiego. Definicja wymienionego pojęcia zawarta jest np. w: Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. B. Dunaj - Wydawnictwo Langenscheid Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007 r. t. II, s. 2021. Pod pojęciem "wskazywać" należy rozumieć 1. "kierować czyjś wzrok, czyjąś uwagę na coś, wykonując odpowiedni gest, pokazywać rzecz, osobę, miejsce, a zwłaszcza czegoś w przestrzeni". 2. "informować o czymś wysuwając coś na pierwszy plan". 3. "być oznaką, świadectwem czegoś, dostarczać informacji o czymś".

Przepisy dotyczące oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego do celów opałowych wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie. Na sprzedawców olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie uzyskiwania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, których wypełnienie uprawnia do zastosowania stawek akcyzy właściwych dla paliw opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone w przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej. Zatem, w chwili sprzedaży wyrobu Spółka powinna otrzymać od nabywcy oświadczenie, które w zakresie swojej treści będzie dokumentem kompletnym, tj. dokumentem zwierającym wszystkie wymagane elementy, w tym wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Zatem, odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w dopuszczalny i wystarczający sposób określono w treści oświadczenia rodzaj urządzenia grzewczego poprzez odręczne podkreślenie rodzaju tego urządzenia wskazanego już w formularzu oświadczenia sporządzonego przez sprzedawcę oleju. W ocenie tutejszego organu, nabywca oleju opałowego nie musi własnoręczne wpisywać rodzaju urządzenia do formularza oświadczenia. Wystarczy zatem, że zawarcie informacji o rodzaju urządzenia grzewczego nastąpi poprzez podkreślenie istniejącego wyboru w treści wzoru oświadczenia przygotowanego przez sprzedawcę oleju.

Reasumując wskazać należy, iż Wnioskodawca w opisanej sytuacji zapewnił realizację celu właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie, zatem stanowisko przestawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl