ITPP3/443-101/11/ZG - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym oleju napędowego grzewczego wykorzystywanego w procesie wytwarzania styropianu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-101/11/ZG Opodatkowanie podatkiem akcyzowym oleju napędowego grzewczego wykorzystywanego w procesie wytwarzania styropianu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania oleju napędowego grzewczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania oleju napędowego grzewczego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka uruchomiła produkcję styropianu. W procesie technologicznym wykorzystuje olej napędowy grzewczy "ekoterm plus" o kodzie CN 2710 19 45. Olej jest spalany w 2 kotłach olejowych "ICI" CALDAIE TYP AP400 o mocy 465KW w celu wytworzenia pary technologicznej, która w pierwszym etapie wykorzystana jest w procesie spieniania granulek polistyrenu, a następnie w procesie formowania bloków styropianowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykorzystanie oleju opałowego do wytwarzania pary technologicznej wykorzystywanej w procesie wytwarzania styropianu, nie stanowi naruszenia przepisów zawartych w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o podatku akcyzowym w art. 89 posługuje się pojęciem olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, do których mają zastosowanie obniżone stawki akcyzy. W ocenie Zainteresowanego kluczowym jest pojęcie "celów opałowych", które nie jest w ustawie szczegółowo zdefiniowane. W konsekwencji należy odnieść się w tym zakresie do potocznego znaczenia tego pojęcia. Na konieczność takiego sposobu ustalania treści pojęć zawartych w przepisach prawa podatkowego wskazuje wiele orzeczeń sądów administracyjnych, w szczególności wyrok NSA z dnia 26 maja 2003 r. sygn. akt III S.A. 2551/01, Biul. Skarb. 2003/6/23, w którym sąd wskazał, że skoro: "przepis ten nie zawiera definicji tych pojęć, zatem należy mieć na względzie potoczne ich znaczenie".

Zgodnie z definicjami zawartymi w słowniku języka polskiego PWN pojęcie "opał" oznacza to, czym się pali (np. w piecu), materiał służący do ogrzewania, zaś pojęcie "opałowy" to dotyczący opału, handlu opałem, służący do opalania.

Wnioskodawca biorąc pod uwagę powyższą definicję uznaje, iż "cel opałowy" spełniony zostanie w każdym takim przypadku, gdy zużywany olej służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej do ogrzewania, opalania itp. Wykładnia literalna omawianych przepisów wskazuje, iż zachodzi proces technologiczny polegający na spalaniu oleju opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych, co wiąże się z użyciem do tego celu urządzeń grzewczych, przez które należy rozumieć urządzenia zasilane olejem opałowym, służące do wytwarzania energii cieplnej, jak i wszystkie połączone z nim urządzenia, poprzez które rozprowadzona jest energia cieplna, w szczególności przewody ciepłownicze, grzejniki itp. Zdaniem Spółki zużyciem oleju na cele opałowe będzie zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania oleju opałowego na energię cieplną. Używany przez Spółkę piec, w którym olej jest spalany bezpośrednio dostarczając ciepło - bez wątpienia jest urządzeniem grzewczym, w konsekwencji zużycie oleju opałowego w takim urządzeniu można uznać za przeznaczenie tego oleju na cele opałowe, gdyż piec jest urządzeniem, którego podstawową funkcją jest wytwarzanie energii cieplnej służącej do celów grzewczych.

W konsekwencji zachodzi przesłanka do tego, aby zużywanie oleju w piecu w celu wytworzenia pary technologicznej zakwalifikować jako wykorzystywanie oleju opałowego do celów opałowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl