ITPP3/443-100/08/WW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-100/08/WW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 30 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2008 r. złożony został ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, posiadający status składu podatkowego, zamierza dokonywać z Danii nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przedmiotem nabycia ma być wódka. Następnie Wnioskodawca chce dokonywać sprzedaży tej wódki do sklepów wolnocłowych (mających status zarejestrowanego handlowca), składów podatkowych na terenie kraju oraz do składów podatkowych mieszczących się na terytorium innych krajów UE. Przemieszczenie będzie odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyroby nie będą oznaczone znakami akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowej wódki z Danii do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie dokonywać jej sprzedaży do sklepów wolnocłowych (zarejestrowanych handlowców), do składów podatkowych na terenie kraju oraz do składów podatkowych mieszczących się na terytorium innych krajów UE bez konieczności oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli dostawy z Danii są pewnego rodzaju "przesunięciem" wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to możliwa jest sprzedaż wódki bez konieczności oznaczania jej znakami akcyzy zarówno do krajów UE, jak również do sklepów wolnocłowych.

W opinii Wnioskodawcy, jeżeli przemieszczenie wyrobów akcyzowych odbywać się będzie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi lub do zarejestrowanego handlowca, to nie ma obowiązku oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy - ponieważ obrót wyrobami akcyzowymi będzie odbywał się przez cały czas w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów będących przedmiotem transakcji.

Strona wskazała również na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zgodnie z którym z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ww. ustawy podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. W pozycji nr 8 tego załącznika wymieniono wyroby o kodzie CN 2208 i PKWiU 15.91.10 wódki, likiery, inne napoje alkoholowe, złożone preparaty alkoholowe do produkcji napojów.

Zgodnie z zapisami art. 87 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Strona wskazuje, iż posiada status składu podatkowego i ma zamiar dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie z zastosowaniem tej procedury będzie przemieszczać sprzedawane wyroby do składów podatkowych na terenie kraju i do krajów UE. Wyroby te nie będą oznaczane znakami akcyzy. Zgodnie z art. 26 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są m.in. przemieszczane miedzy składami podatkowymi na terytorium kraju, przemieszczane miedzy składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym, jeżeli wyroby będą przemieszczane pomiędzy składami podatkowymi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie obowiązku oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy, co wprost wynika z powołanego powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast w przypadku dostarczania wyrobów akcyzowych przeznaczonych do zbycia w sklepach wolnocłowych do zarejestrowanego handlowca, który prowadzi działalność na terenie wolnego obszaru celnego zastosowanie będzie miał art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych. Z analizy powyższego przepisu wynika zatem możliwość uznania, że wyroby akcyzowe dostarczane przez skład podatkowy znajdujący się na terenie kraju do zarejestrowanego handlowca, dla którego miejscem działalności jest wolny obszar celny, będą zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, pod warunkiem przeznaczenia ich do zbycia w sklepach wolnocłowych.

Jednakże należy zwrócić uwagę, iż w przypadku dostawy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju do zarejestrowanego handlowca również prowadzącego działalność na terytorium kraju, przedmiotowe wyroby winny zostać wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem zawieszenia poboru akcyzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Z powyższej definicji jednoznacznie wynika, że podmiot, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec nie może nabywać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w kraju do wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych działających na terenie kraju - nie posiadających jednocześnie statusu składów podatkowych - musi odbywać się w procedurze z zapłaconą akcyzą. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby przemieszczenie to nastąpiło bez oznaczania wyrobów znakami akcyzy, jeżeli wyroby te zostaną zbyte w sklepach wolnocłowych.

Reasumując należy uznać, iż Wnioskodawca nabywając wewnątrzwspólnotowo przedmiotową wódkę z Danii do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie dokonując jej sprzedaży do sklepów wolnocłowych (zarejestrowanych handlowców) działających na terenie kraju, do składów podatkowych na terenie kraju oraz do składów podatkowych mieszczących się na terytorium innych krajów UE, nie ma obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl