ITPP3/443-10/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-10/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektów "Budowa wiejskiego...", "Budowa placu... - 1 etap" oraz "Budowa budynku szatni z zapleczem... - II etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektów "Budowa wiejskiego...", "Budowa placu... - 1 etap" oraz "Budowa budynku szatni z zapleczem... - II etap".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina działająca przy pomocy Urzędu Gminy w ramach wykonywania zadań własnych realizuje trzy zadania inwestycyjne. Celem projektu "Budowa wiejskiego..." jest stworzenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla najmłodszych mieszkańców wsi, ich starszego rodzeństwa i rodziców. W ramach projektu zostanie wykonany, urządzony i ogrodzony wiejski plac zabaw dla dzieci. Inwestycja obejmuje roboty ziemne, wykonanie ogrodzenia, montaż urządzeń zabawowych (karuzeli, huśtawki i innych) oraz prace wykończeniowe. Natomiast celem projektu "Budowa placu... - 1 etap" jest wykonanie pierwszego etapu budowy placu treningowego dla druhów OSP i mieszkańców we wsi. W ramach inwestycji teren placu zostanie ogrodzony, zostanie wykonana scena zadaszona, bieżnia i place kołowe. Na terenie tym zostaną przeprowadzone prace ziemne pod plac manewrowy oraz chodnik z kostki prowadzący do placów kołowych. Celem głównym projektu jest aktywizacja i integracja, natomiast cele dodatkowe to podniesienie poziomu jakości życia mieszkańców, wzrost atrakcyjności gospodarczej i osiedleńcze. Z kolei celem zadania "Budowa budynku szatni z zapleczem... - II etap" jest wykonanie ścianek działowych i komina, docieplenie budynku, pokrycie dachu, wstawienie okien, drzwi, wykonanie posadzek, roboty elektryczne, roboty wodno - kanalizacyjne z odcinkiem przyłącza, budowę bezodpływowego zbiornika nieczystości ciekłych z przyłączem oraz wyposażenie. Teren boiska wykorzystywany jest przez mieszkańców wsi do organizacji imprez plenerowych t.j. dożynki, festyny a także przez kluby sportowe do organizacji imprez sportowych. Inwestycja polega na realizacji II etapu budowy obiektu sportowo-rekreacyjnego, który będzie służył nie tylko graczom klubu sportowego, ale przede wszystkim mieszkańcom wsi.

Gmina ubiega się o dofinansowanie wymienionych projektów ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca wskazuje, iż realizacja inwestycji wpisuje się w katalog zadań własnych gminy z zakresu kultury, ochrony przeciwpożarowej i kultury fizycznej w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9,10 i 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminę obowiązek zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności obejmującej sprawy kultury, kultury fizycznej i ochrony przeciwpożarowej.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym i dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami ustawy, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei art. 86 ust. 1 wymienionej ustawy wskazuje, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl powyższych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy mogą występować na gruncie podatku VAT w dwojakim charakterze t.j. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w sferze jej aktywności cywilnoprawnej, a więc m.in. w zakresie świadczenia usług dostarczenia wody i odprowadzania ścieków i tylko w takim wąskim zakresie dokonuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy odliczeń podatku naliczonego od należnego. Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy realizacji wymienionych inwestycji należy wskazać, iż zakupy towarów i usług związane z realizacją projektów nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną i podatnik z tego tytułu nie odliczy podatku naliczonego od podatku należnego. Plac zabaw, plac treningowy oraz szatnia będzie wykorzystywana nieodpłatnie przez ich użytkowników (m.in. mieszkańców wsi, członków klubu sportowego), a Gmina nie zamierza pobierać żadnych opłat z tytułu użytkowania obiektów przez szerokie grono odbiorców. Informuje ponadto, że płatnikiem faktur dotyczących realizacji ww. projektów jest Urząd Gminy występujący w imieniu i na rzecz Gminy. W związku z powyższym Zainteresowany zwraca się z prośbą o interpretację prawa podatkowego potwierdzającego brak związku opisanych usług budowlanych ze sprzedażą opodatkowaną, a co za tym idzie brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe pozwoli zakwalifikować kwotę podatku VAT naliczonego do wydatku kwalifikowalnego w ramach realizowanych projektów dofinansowanych ze środków RPO w ramach działania 9.3 lokalne inicjatywy obywatelskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urząd Gminy jako podatnik od towarów i usług ma możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego z tytułu zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją opisanych projektów, które zostaną dofinansowane ze środków RPO.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Urząd Gminy nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją opisanych projektów, gdyż dokonywane zakupy nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Stanowisko jest zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w myśl którego "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. I tak, stosownie do treści ww. art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż Gmina zamierza realizować trzy zadania inwestycyjne. Celem projektu "Budowa wiejskiego..." jest stworzenie miejsca rekreacji i wypoczynku dla najmłodszych mieszkańców wsi, ich starszego rodzeństwa i rodziców. W ramach projektu zostanie wykonany, urządzony i ogrodzony wiejski plac zabaw dla dzieci. Inwestycja obejmuje roboty ziemne, wykonanie ogrodzenia, montaż urządzeń zabawowych (karuzeli, huśtawki i innych) oraz prace wykończeniowe. Celem projektu "Budowa placu... - 1 etap" jest wykonanie pierwszego etapu budowy placu treningowego dla druhów OSP i mieszkańców. W ramach inwestycji teren placu zostanie ogrodzony, zostanie wykonana scena zadaszona, bieżnia i place kołowe. Na terenie tym zostaną przeprowadzone prace ziemne pod plac manewrowy oraz chodnik z kostki prowadzący do placów kołowych. Z kolei celem zadania "Budowa budynku szatni z zapleczem... - II etap" jest wykonanie ścianek działowych i komina, docieplenie budynku, pokrycie dachu, wstawienie okien, drzwi, wykonanie posadzek, roboty elektryczne, roboty wodno - kanalizacyjne z odcinkiem przyłącza, budowę bezodpływowego zbiornika nieczystości ciekłych z przyłączem oraz wyposażenie. Projekty są realizowane w ramach zadań własnych Gminy. Plac zabaw, plac treningowy oraz szatnia będzie wykorzystywana nieodpłatnie przez ich użytkowników, a Gmina nie zamierza pobierać żadnych opłat z tytułu użytkowania obiektów przez szerokie grono odbiorców. W ocenie Wnioskodawcy opisane inwestycje nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Urząd Gminy informuje ponadto, że płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektów jest Urząd Gminy występujący w imieniu i na rzecz Gminy.

Zatem, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na realizację zakupów związanych z opisanymi we wniosku projektami, albowiem nabywane towary i usługi, nie posłużą czynnościom opodatkowanym.

Jednocześnie, wskazuje się, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia dotyczącego określenia, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług - Gmina, czy też Urząd Miasta, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono jednoznacznego pytania w tym zakresie, jak również w części D.3. (poz. 47) wniosku nie zaznaczono, iż jego przedmiotem są przepisy dotyczące ustalenia statusu podatnika podatku VAT.

Końcowo informuje się także, iż w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawnej kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl