ITPP2/4512-845/15 - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 października 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-845/15 Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2015 r. (data wpływu 24 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zarząd Dróg Powiatowych jest podmiotem reprezentującym beneficjenta oraz realizującym projekt pn. "...". Beneficjentem tego projektu jest X. X. Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną X. X. W skład projektu wchodzi przebudowa następujących odcinków dróg powiatowych: droga powiatowa X.-X. (granica powiatu), droga powiatowa X.-Y.-Z., droga powiatowa X.-X.-Y. (granica powiatu), skrzyżowanie dróg powiatowych w miejscowości X. Realizacja projektu wpłynęła korzystnie na rozwój regionalny infrastruktury drogowej dla potrzeb społeczno-gospodarczych całego województwa. Przyczyniła się do poprawy warunków przewozu pasażerów, a także znacznie usprawniła obsługę miejscowej ludności. Poprawiła także dostępność komunikacyjną do terenów inwestycyjnych w otoczeniu drogi. Atrakcyjne pod względem geograficznym położenie projektu stało się olbrzymią rekomendacją gospodarczą i turystyczną o dużych możliwościach rozwoju. Projekt obejmuje trzy odcinki dróg powiatowych i jedno skrzyżowanie. W wyniku realizacji powstały następujące produkty: drogi o nawierzchni bitumicznej o nośności 100 kN/oś - 10,00 km, przebudowane skrzyżowania - 14 szt., wybudowane ścieżki rowerowe - 0,72 km, wybudowane zatoki autobusowe - 8 szt., wybudowane chodniki - 2,8 km, wybudowane przejścia dla pieszych - 12 szt., wybudowana kanalizacja deszczowa - 1,89 km, wybudowany obiekt inżynierski (przepust drogowy) - 1 szt., oraz następujące rezultaty: oszczędność czasu w przewozach pasażerskich, oszczędność czasu w przewozach towarowych, wzrost nośności przebudowanych dróg, skrócenie czasu przejazdu pomiędzy dwoma punktami w sieci, wzrost natężenia ruchu na drogach. Nie zmieniły się dotychczasowe stosunki własności. Nadal jedynym właścicielem jest beneficjent, czyli X. X., na którym spoczywają obowiązki administrowania przebudowanymi drogami. Odpowiedzialnym za zarządzanie drogami niezmiennie jest Zarząd Dróg Powiatowych. Funkcjonowanie projektu jest finansowane ze środków budżetu X.X.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Zarząd Dróg Powiatowych będący podmiotem realizującym wyżej opisany projekt ma możliwość odzyskania odliczeń podatku od towarów i usług?

2. Czy Zarząd Dróg Powiatowych ma możliwość odzyskania podatku w przypadku nie osiągnięcia żadnych dochodów z przebudowanych dróg?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego, podatek traktuje się jako koszt kwalifikowany. "Po powołaniu treści przepisów art. 5, ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zaliczane są do organów władzy publicznej." Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych, a więc w zakresie, w którym "Zarządu Dróg Powiatowych - jednostki organizacyjnej Powiatu nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług". Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem przebudowy dróg powiatowych. Inwestycja polegająca na przebudowie dróg nie będzie wykorzystana do świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Zarządowi Dróg Powiatowych nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie miały i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, z których realizowany jest projekt wymieniony we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl