ITPP2/4512-72/16/AK - VAT w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku nabycia na terytorium kraju oraz importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń (tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne), nabycia na terytorium kraju oraz importu części i towarów służących zaopatrzeniu ww. jednostki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-72/16/AK VAT w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku nabycia na terytorium kraju oraz importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń (tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne), nabycia na terytorium kraju oraz importu części i towarów służących zaopatrzeniu ww. jednostki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2016 r. (data wpływu 19 stycznia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 16 marca 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku nabycia na terytorium kraju oraz importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń (tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne), nabycia na terytorium kraju oraz importu części i towarów służących zaopatrzeniu ww. jednostki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 marca 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku nabycia na terytorium kraju oraz importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń (tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne), nabycia na terytorium kraju oraz importu części i towarów służących zaopatrzeniu ww. jednostki.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Służba... (dalej Służba) jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej (art. 116 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie morskim - Dz. U. z 2015 r. poz. 611). Jest jednostką powołaną w celu wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu, a także wykonuje inne zadania związane z bezpieczeństwem morskim i zwalczaniem zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu, określone przepisami odrębnych ustaw (art. 117 ust. 4 ustawy o bezpieczeństwie morskim).

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) (VAT), (będącego polskim odpowiednikiem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE), nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe czynności wykonywane przez Służbę wynikające z zadań określonych na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim, zgodnie z interpretacją indywidualną (ITPP2/XXX-XXX/xx/xx z dnia 16 grudnia 2015 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jako organ upoważniony do wydania interpretacji przez Ministra Finansów) nie są wykonywane w charakterze podatnika VAT. " Służba wykonując czynności wynikające z zadań określonych na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Służba, jako państwowa jednostka organizacyjna działająca w formie jednostki budżetowej posiada status podmiotu prawa publicznego, a wykonywane czynności, o których mowa we wniosku, wiążą się ze stosowaniem prerogatyw władztwa publicznego, co pozwala na stwierdzenie, że działalność ta podlega reżimowi prawa publicznego." W celu wykonywania zadań Służba została wyposażona w statki. Statki w posiadaniu Służby zostały jej powierzone przez właściciela - Skarb Państwa RP, Służba pełni funkcję Armatora.

Główny Urząd Statystyczny Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów pismem z dnia 18 listopada 2015 r. nr GUS-XXX.XXX.XXX.XXX.xx/xx.x wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) morskie statki ratownicze typu: XXX-3000, XXX-1500, XXX, XYZ oraz łodzie ratownicze od R 21 do R 28, R 30 o kadłubie z laminatu Rigid Inflatable Boat z przyczepnymi silnikami benzynowymi, przystosowane i wyposażone w niezbędny sprzęt służący do ratowania życia ludzkiego na morzu oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń olejowych na morzu, tzw. Ratownictwo ekologiczno-chemiczne, mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 30.11.33.0 "Pogłębiarki, latarniowce, dźwigi pływające i pozostałe jednostki pływające".

Powyższe grupowanie powiązane jest z podpozycją CN 8906 90 Pozostałe jednostki pływające, włączając okręty wojenne i łodzie ratunkowe, inne niż łodzie wioślarskie, pozostałe, Nomenklatury Scalonej (CN) wprowadzonej rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) Nr 1101/2014 z dnia 16 października 2014 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Służba dokonuje bieżącego zaopatrzenia statków jak i kolejnych nabyć statków.

W przypadku nabycia krajowego Służba stosuje prawo zamówień publicznych - art. 14s § 1 Ordynacji podatkowej.

Lista nabywanych części i wyposażenia (pytanie nr 3).

Części do statków wielozadaniowych i wyposażenie tych statków, w szczególności:

* szczotki i dyski do zbierania oleju z wody montowane w głowicach zbieraczy olejowych,

* węże hydrauliczne (wysokociśnieniowe) do instalacji hydraulicznej w zespole napędowym zbieraczy olejowych,

* złącza i okucia do węży hydraulicznych,

* manometry (ciśnieniomierze) do instalacji hydraulicznych i pneumatycznych,

* zawory (w tym zawory bezpieczeństwa) do instalacji hydraulicznych i pneumatycznych,

* węże transferowe o dużej średnicy wykonane z tworzyw odpornych na działania oleju do tłoczenia zebranego oleju,

* złącza, szybkozłącza, łączniki, opaski, obejmy i tuleje do węży niskociśnieniowych,

* uszczelki gumowe i stalowe do instalacji wysoko oraz nisko ciśnieniowych,

* akumulatory do agregatów hydraulicznych,

* bezpieczniki do instalacji elektrycznych,

* pompy paliwowe do silników spalinowych zamontowanych w agregatach hydraulicznych,

* pompy hydrauliczne do agregatów hydraulicznych,

* pompy transferowe do olejów,

* pompy transferowe specjalistyczne przeznaczone do pracy w atmosferze wybuchowej (pneumatyczne),

* segmenty do zapór olejowych wykonane z gumy olejoodpornej lub PCV,

* zawory powietrzne (wentyle) do komór pneumatycznych zapór olejowych,

* bębny stalowe i aluminiowe do składowania zapór olejowych,

* lance i dysze do myjek ciśnieniowych i wytwornicy pary,

* głowice czujników do wykrywania gazów niebezpiecznych,

* aktualizacje oprogramowania do centrali wykrywania gazów niebezpiecznych,

* aktualizacje oprogramowania do radaru wykrywającego dryf oleju na powierzchni wody,

* zapory przeciwolejowe pneumatyczne pełnomorskie,

* lekkie zapory przeciwolejowe przeznaczone do zastosowania na akwenach przybrzeżnych, osłoniętych i w portach,

* zbieracze olejowe o dużej wydajności z pływającymi głowicami zbierającymi wyposażonymi w szczotki lub dyski,

* lekkie zbieracze olejowe z głowicami pływającymi przystosowane do pracy na wodach płytkich,

* systemy aktywnego zbierania zanieczyszczeń olejowych zamontowane na burcie statku,

* zbieracze olejowe próżniowe,

* agregaty hydrauliczne do zapewnienia napędu dla zbieraczy olejowych i bębnów na zapory przeciwolejowe,

* wytwornice pary,

* myjki ciśnieniowe,

* przenośne zbiorniki na wody zaolejone,

* pływające zbiorniki na wody zaolejone,

* urządzenia do dyspersji rozlewów olejowych,

* urządzenia do pirolizy zanieczyszczeń zaolejonych,

* łodzie robocze z własnym napędem,

* łodzie ratownicze typu RIB,

* monitory wodno-pianowe do gaszenia pożarów,

* pompy pożarowe o dużej wydajności,

* pojazdy podwodne typu ROV,

* sonary montowane zarówno w kadłubie statku jak i holowane za jednostką,

* radary nawigacyjne oraz radary specjalistyczne do wykrywania rozlewów olejowych,

* oprogramowania do centrali wykrywania gazów niebezpiecznych,

* oprogramowania do radaru wykrywającego dryf oleju na powierzchni wody,

* wyposażenie pokładowe m.in.: dźwigi i żurawiki, łodzie ratownicze, tratwy, koła ratunkowe, kabestany i windy kotwiczno-cumownicze, luki i pokrywy,

* silniki główne wraz z zamontowanymi mechanizmami (np. pompy podwieszone, wymienniki ciepła),

* zespoły prądotwórcze (silniki spalinowe i prądnice), GTR z układem zabezpieczeń,

* linia wałów: łożyska nośne, łożyska oporowe, pochwy wałów,

* śruby napędowe i ich pompowy układ hydrauliki sterującej,

* przekładnie, sprzęgła, prądnice wałowe z układem zabezpieczeń,

* pompy wodne, olejowe, paliwowe, pożarowe z własnym napędem,

* łożyska i uszczelnienia linii wałów,

* stery strumieniowe (napęd i śruby),

* kocioł pomocniczy wraz z instalacjami,

* instalacje ogólnookrętowe: paliwowe, olejowe, wodne chłodzenia, klimatyzacji, grzewcza, wentylacji i ściekowa,

* sprężarki powietrzne wraz ze zbiornikami sprężonego powietrza i instalacjami,

* wirówki paliwa i oleju wraz z instalacjami,

* główne tablice rozdzielcze (elektryczne) wraz z tablicami rozdzielczymi i instalacjami elektrycznymi (24 V, 240 V i 400 V),

* instalacje monitoringu statku, siłowni, zbiorników i ppoż,

* instalacje przeciwpożarowe stacjonarne i przenośne,

* sprzęt ochrony osobistej (m.in. aparaty oddechowe, aparaty ucieczkowe, kaski),

* urządzenia radiowo-nawigacyjne, łączność wewnętrzna, systemy informatyczne i UPS-y

* wyposażenie medyczne (m.in. apteczki pierwszej pomocy, deski ortopedyczne, defibrylatory, koce grzewcze),

* kotwice do zakotwiczania zapór olejowych,

* liny cumownicze, holownicze,

* szekle stalowe do łączenia lin i łańcuchów.

Towary służące bezpośrednio do zaopatrzenia statków wielozadaniowych (pytanie nr 4), w szczególności:

* środki chemiczne do dyspersji rozlewów olejowych (Sintan lub Bottcherin 60),

* sorbenty do wiązania olejów na powierzchni wody (rękawy i maty sorpcyjne oraz sorbenty sypkie),

* odzież ochronna (kombinezony, rękawice i kalosze olejoodporne),

* filtry oleju i paliwa do silników spalinowych zamontowanych w agregatach hydraulicznych,

* olej silnikowy do silników spalinowych zamontowanych w agregatach hydraulicznych,

* olej hydrauliczny do instalacji hydraulicznej znajdującej się w zespole napędowym zbieraczy olejowych,

* łańcuchy stalowe do holowania zapór olejowych,

* elektrody i druty spawalnicze,

* wiertła do metalu,

* tarcze do cięcia i szlifowania metalu,

* kształtowniki stalowe i aluminiowe,

* arkusze blach stalowych i aluminiowych,

* arkusze materiałów PCV i gumowych do bieżących napraw zapór przeciwolejowych,

* kleje do gumy i PCV,

* farby i podkłady do zabezpieczenia antykorozyjnego metalu,

* sól do zmiękczania wody (do wytwornicy pary),

* szmaty bawełnianie do czyszczenia sprzętu po akcji,

* paliwa (olej napędowy i etylina),

* oleje i smary (silnikowe, hydrauliczne,łożyskowe, grzewcze),

* farby i lakiery do konserwacji kadłuba, pokładu, nadbudówki i urządzeń pokładowych,

* płyny chłodzące i woda destylowana,

* elektrody, druty spawalnicze, materiały do usuwania nieszczelności (kleje, maty gumy zestawy naprawcze),

* materiały ścierne, pędzle, wałki malarskie,

* energia elektryczna, woda.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy zakup statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy zakup z importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 30, 94 i 148 Dyrektywy 2006/112/WE.

* Czy zakup części w tym z importu dla statków wielozadaniowych do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy zakup towarów służących bezpośrednio do zaopatrzenia statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakup z importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na wykładnię w oparciu o Dyrektywę 2006/112/WE art. 30, art. 94 i 148, która nie zezwala na inne traktowanie nabycia krajowego i importu tych samych towarów. Ustawodawca w art. 83 ust. 1 pkt 2 niezgodnie z treścią Dyrektywy pominął statki ratownicze o symbolu CN 8906 90. Zastosowanie wykładni prounijnej art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pozwala uznać, że dostawa towarów, o których mowa w tym przepisie odnosi się do statków ratowniczych morskich; zatem przepis ten należy interpretować w ten sposób, że przewidziana w nim stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w odniesieniu do dostaw i importu statków PKWiU ex 30.11.33.0, CN 8906 90.

Dostawa i import części zamiennych dla statków wielozadaniowych do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystała ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Również zakup towarów służących bezpośrednio do zaopatrzenia statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Służba otrzymała interpretację indywidualną z dnia 18 grudnia 2007 r. nr ITPP2/XXX-xx-xx/xx, w której Organ wskazał, że co do zasady wyposażenie statku w postaci reflektorów radarowych, szperaczy do poszukiwania ludzi i obiektów na morzu, wyposażenie medyczne, aptczki pierwszej pomocy, koła ratunkowe, kombinezony, deski ortopedyczne, zestawy ratunkowe, itd. spełniają wymóg bezpośredniego zaopatrzenia statku używanego do ratownictwa lub pomocy na morzu. W chwili obecnej urządzenia zbierające zanieczyszczenia, pompy, zbieraczki są niezbędnym wyposażeniem statku do ratownictwa ekologiczno-chemicznego i zdaniem Służby również spełniają wymóg bezpośredniego zaopatrzenia statku używanego do udzielania ratownictwa na morzu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 7 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W ust. 2 powyższego artykułu przewidziano, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

nabywcą jest:

* w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

c.

dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:

a.

pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

b.

pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

c.

pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

d.

pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

e.

pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

f.

pchaczy pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),

g.

statków szkolnych i badawczych rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 30.11.33.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stosownie do dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do importu środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich (CN 8901 10, 8901 20 10, 8901 30 10, 8901 90 10, 8902 00 10, ex 8905 90 10) przez armatorów morskich.

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu (art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy).

W myśl ust. 1 pkt 4 tego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do importu części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia do tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych (art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy).

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jak stanowi art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;

b.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;

c.

dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

d.

świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c, na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a, oraz ich ładunków;

(...).

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa na rzecz Służby statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń (tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne), będzie opodatkowana stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy statek ten będzie morskim statkiem ratowniczym sklasyfikowanym w grupowaniu PKWIU 30.11.33.0.

Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku gdy przedmiotem dostawy będzie łódź ratownicza morska, która nie będzie morskim statkiem ratowniczym, a jej nabycie nie będzie miało na celu wyposażenie morskiego statku ratowniczego, to pomimo że zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego, Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów z dnia 18 listopada 2015 r. mieści się ona w grupowaniu PKWiU 30.11.33.0, do dostawy tej nie będzie miała zastosowania stawka podatku 0%, gdyż w świetle art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy, poprzez umieszczenie przy ww. symbolu PKWiU oznaczenia "ex", stawka ta ma zastosowanie do dostawy armatorom morskim wyłącznie statków szkolnych i badawczych rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich, a nie wszystkich jednostek sklasyfikowanych w tym grupowaniu. Wobec tego, jego dostawa będzie opodatkowana stawką podatku 23%.

Odnośnie kwestii prawa do zastosowania przez Służbę stawki podatku 0% do importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń (tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne) należy stwierdzić, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem zawartym we wniosku, że "zakup z importu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń - tzw. ratownictwo ekologiczno-chemiczne dla armatora morskiego wykonującego zadania określone na podstawie art. 116 i 117 ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie korzystał ze stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (...)" Należy zauważyć, że powołany art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla zastosowania przez armatorów morskich stawki podatku 0% wymaga nie tylko aby import dotyczył określonych środków transportu (środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratownictwa morskiego), ale również tego, aby środki te mieściły się w określonym kodzie Scalonej Nomenklatury (CN 8901 10 10, 8901 20 10, 8901 30 10, 8901 90 10, 8902 00 10, ex 8905 90 10). Skoro - jak wynika z treści wniosku - importowane przez Służbę środki transportu (statki wielozadaniowe do ratowania życia i zwalczania zagrożeń) sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 30.11.33.0 nie mieszczą się żadnym z ww. kodów (sklasyfikowane są w CN 8906 90), to nie będą spełniały warunków aby ich import był opodatkowany stawką podatku 0%. W efekcie będzie on opodatkowany stawką 23%.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że wobec tego, że zgodnie z zapisami art. 14b § 1 w związku z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), z których wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego, przez które rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich - wydając w powyższym zakresie niniejszą interpretację indywidualną tut. organ interpretuje zapisy art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, które są czytelne i jednoznaczne.

Należy jednocześnie podkreślić, że do dnia wydania niniejszej interpretacji ani Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ani Naczelny Sąd Administracyjny nie stwierdziły, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest niezgodny z Dyrektywą.

Jak już wskazano, zgodnie z zapisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z preferencyjnej stawki podatku korzysta dostawa części i wyposażenia określonej grupy statków. Wobec braku definicji ustawowej pojęcia "części" w przepisach wskazanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zasadnym jest odniesienie się do powszechnie przyjętego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), "częścią" jest element jakiejś większej całości, fragment czegoś dający się wydzielić lub wydzielony, a "wyposażeniem" - ogół sprzętów, urządzeń, itp., w które coś zostało wyposażone.

Wprawdzie przepis art. 83 ust. 1 pkt 3, poza warunkiem, aby wyposażenie nie służyło celom rozrywki i sportu, nie wprowadza dodatkowych wymogów w tym zakresie, jednakże należy mieć na względzie, że nie każdy towar dostarczony na wskazane jednostki pływające można objąć mianem "części" czy "wyposażenia" w rozumieniu ww. przepisu. Zatem pod pojęciem tym należy rozumieć tylko taki towar, który bezpośrednio związany jest z funkcją, jaką ma do spełnienia środek transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub statek ratowniczy morski.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że dostawa na rzecz Służby na terytorium kraju oraz import przez Służbę części do statków sklasyfikowanych w grupowaniu: PKWIU 30.11.33.0, w sytuacji gdy są one na tyle specyficzne - na co wskazuje treść wniosku - że ich charakter wymusza użycie właśnie danego towaru jako części czy wyposażenia statku ratowniczego morskiego, będzie korzystała z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, zaś import - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile dostawy/import dokonywane będą/dokonywany będzie do statków ratowniczych morskich.

W kwestii prawa do zastosowania stawki 0% do dostawy na rzecz Służby towarów uznanych przez nią za towary służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń należy podkreślić, że analiza zapisów przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że aby zastosować obniżoną, 0% stawkę podatku do dostawy towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu, tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków", wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywoływanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w "Słowniku języka polskiego" PWN, słowo "bezpośrednio" oznacza "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost", natomiast słowo "zaopatrzyć", "zaopatrzenie" oznacza "to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś".

W wskazać również należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Przechodząc do przedmiotowej kwestii należy podkreślić, że badając konkretną sprawę, tzn. analizując czy dostawa towaru służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku, trzeba zawsze rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze rodzaj statku, jego przeznaczenie lub ewentualnie charakter przewożonego towaru. Zatem dostawa towarów, która służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków pozwala na zastosowanie stawki 0% wyłącznie do tych towarów, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, czy też wyposażenie dla celów realizacji zadań danego statku lub przewożonych ładunków. W tym kontekście należy podkreślić, że tylko ustalenie podstawowej funkcji danego morskiego środka transportu, a co za tym idzie doprecyzowanie co stanowi jego niezbędne dla tej funkcji wyposażenie, pozwala na określenie zakresu stosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Podobnie, chociaż w odniesieniu do świadczonych usług, wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 4 lipca 1985 r. w sprawie C-168/84 Günter Berkholz. Zaznaczył, iż w kontekście treści art. 15 ust. 8 VI Dyrektywy (obowiązującej przed wejściem w życie Dyrektywy 2006/112/WE), opisane w sprawie usługi nie mogą być uznane za mające na celu zaspokojenie bezpośrednich potrzeb statków morskich. Za takie usługi mogą być uważane jedynie usługi konieczne do ich funkcjonowania.

Przy uwzględnieniu powyższego należy stwierdzić, że w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń, należy zgodzić się ze Służbą, że urządzenia zbierające zanieczyszczenia, pompy, zbieraczki są niezbędnym wyposażeniem statku do ratownictwa ekologiczno-chemicznego. Należy również potwierdzić, że na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług do dostawy na rzecz Służby towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statku wielozadaniowego do ratowania życia i zwalczania zagrożeń będzie miała zastosowanie stawka podatku 0%. Należy jednak zauważyć, że nie do wszystkich towarów wymienionych we wniosku jako "towary służące bezpośrednio do zaopatrzenia statków wielozadaniowych", będzie miała zastosowanie ta stawka podatku, ale jedynie w stosunku do tych, które będą spełniały warunki określone w tym przepisie. Należy bowiem jeszcze raz podkreślić, że towarami, których dostawa będzie opodatkowana stawką podatku 0% mogą być wyłącznie towary służące bezpośrednio do zaopatrzenia statków, tj. towary które są niezbędne do ich eksploatacji (np. materiały eksploatacyjne konieczne do działania silników, maszyn i urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenie dla celów nawigacji morskiej oraz realizacji zadań statku, związanych z jego rodzajem lub rodzajem przewożonego ładunku).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie grupowania statystycznego wskazanego przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Końcowo należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Służby, nie zaś dostawców statku, części do statku i towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków. W konsekwencji, regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl