ITPP2/4512-374/15/AP - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu pn.: "Budowa mini skateparku i siłowni zewnętrznej - miejsce rekreacji i sportu".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-374/15/AP Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu pn.: "Budowa mini skateparku i siłowni zewnętrznej - miejsce rekreacji i sportu".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu pn.: "Budowa mini skateparku i siłowni zewnętrznej - miejsce rekreacji i sportu w miejscowości K" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu pn.: "Budowa mini skateparku i siłowni zewnętrznej - miejsce rekreacji i sportu w miejscowości K".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Skupia w swych szeregach członków czynnych realizujących postanowienia Statutu przyjętego przez Walne Zebranie Uchwałą nr... w dniu 26 lutego 2010 r. Realizując zadania oraz zadania statutowe, podczas Walnego Zebrania zrodziła się koncepcja wykonania budowy mini skateparku i siłowni zewnętrznej - miejsca rekreacji i sportu w miejscowości K, dla poprawy życia mieszkańców tej miejscowości. Realizacja ww. operacji pozwoliła na zwiększenie aktywności społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie złożyło do Marszałka Województwa stosowny wniosek o przyznanie środków na realizację przedmiotowego zadania. Wniosek został przyjęty i podpisano umowę.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych zadań będą służyć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji udokumentowane będzie za pomocą faktur VAT wystawionych dla Stowarzyszenia.

Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Stowarzyszenie. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na działalność statutową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania "Budowa mini skateparku i siłowni zewnętrznej - miejsce rekreacji i sportu w miejscowości K" w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z przedmiotowymi zadaniami, ponieważ:

1.

nie prowadzi działalności gospodarczej lecz jedynie statutową, nieodpłatną działalność,

2.

nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług,

3.

nie sprzedaje swoich usług i nie wystawia faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług i tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w związku realizacją zadania (budowy mini skateparku i siłowni zewnętrznej), ponieważ - jak wynika z wniosku - nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl