ITPP2/4512-314/15/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-314/15/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2015 r. (data wpływu 17 marca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania darowizny gospodarstwa rolnego oraz braku obowiązku korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania darowizny gospodarstwa rolnego oraz braku obowiązku korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan wraz z żoną własne gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 86,2218 ha. W skład gospodarstwa wchodzą: dom mieszkalny, chlewnie, magazyny, suszarnia do zbóż, garaże oraz sprzęt - maszyny rolnicze (m.in. kombajn zbożowy, ciągnik, przyczepy, opryskiwacz, brona i inne niezbędne do prowadzeni działalności rolniczej). Od dnia 1 kwietnia 2006 r. jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z VAT na zasadach ogólnych (rezygnacja ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy). W okresie od grudnia 2006 r. do stycznia 2015 r. nabywał Pan potrzebny w gospodarstwie sprzęt i maszyny z pełnym odliczeniem podatku. W najbliższym czasie gospodarstwo wraz z urządzeniami i maszynami, w tym nabytymi z odliczeniem podatku, zostanie przekazane w formie darowizny na rzecz zięcia i córki. Umowa darowizny będzie przewidywała bezpłatną i dożywotnią służebność na rzecz Pana, jego żony i syna. Zięć, jako przyszła osoba obdarowana,

prowadzi obecnie swoje gospodarstwo rolne i jest również czynnym podatnikiem VAT (zrezygnował z przysługującego mu zwolnienia). Po dokonaniu darowizny zięć będzie kontynuował prowadzoną obecnie przez Pana działalność rolno-hodowlaną oraz dokonywał odpisów podatku naliczonego od zakupów dokonanych na potrzeby gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przekazanie gospodarstwa rolnego w formie darowizny będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

* Czy w związku z planowaniem dokonania darowizny gospodarstwa rolnego na opisanych powyżej warunkach, będzie na Panu spoczywał obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego od zakupionych środków produkcji (maszyn i urządzeń) związanych z prowadzeniem gospodarstwa, w stosunku do których nie upłynął pięcioletni okres korekty.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie darowizny gospodarstwa rolnego, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarowi usług nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Powołana podstawa prawna stanowi, że przepisów ustawy o podatku od to warów i usług nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Pojęcie zbycia należy w tym przypadku traktować szeroko, jako dokonanie wszelkich czynności powodujących przeniesienie

prawa do rozporządzania, w tym również darowiznę. Jako że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa, jego doprecyzowania szukać należy w art. 551 i art. 553 Kodeksu cywilnego, w myśl których gospodarstwo rolne spełnia warunki zawarte w definicji przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę powyższe, w Pana, ocenie dokonanie darowizny gospodarstwa rolnego, na podstawie art. 6 pkt 1ustawy o VAT, spełnia warunki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania.

Odnośnie drugiego pytania uważa Pan, że nie będzie zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku. Na mocy art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, ustawodawca niejako "przenosi" obowiązek dokonania korekty na, nabywcę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, o ile poszczególne składniki majątku przedsiębiorstwa nie będą przez niego wykorzystane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanym zdarzeniu przyszłym obdarowany (nabywca gospodarstwa), jako podatnik VAT, który będzie kontynuował działalność rolno-hodowlaną, będzie zobowiązany do dokonania ewentualnych "odpisów". Jednak w sytuacji kontynuowania przez nabywcę działalności rolnej jako podatnika VAT czynnego, nie zwolnionego podmiotowo z podatku, obowiązek korekty nie wystąpi zarówno w stosunku do Pana, jak i nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenia przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pan, zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla nabywcy gospodarstwa rolnego, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że zbywane gospodarstwo rolne mające być przedmiotem zbycia będzie stanowiło przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl