ITPP2/4512-255/15/RS - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-255/15/RS Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2015 r. (data wpływu 5 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska w okresie od dnia 16 stycznia 2009 r. do dnia 31 maja 2010 r. realizowała projekt pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych" dofinansowany z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Osi Priorytetowej 3 - "Infrastruktura społeczna", Działanie 3.2 - "Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, zgodnie z umową X

W ramach projektu szkoły podstawowe i gimnazja zostały doposażone w następujący sprzęt multimedialny:

* głośniki do komputera,

* projektory,

* laptopy z oprogramowaniem,

* oprogramowanie (OFFICE),

* piloty do tablic interaktywnych (system błyskawicznego sprawdzania testów),

* tablice interaktywne,

* ekrany elektryczne.

#61485;

Pierwszą umowę na usługę w postaci wykonania Studium Wykonalności Gmina podpisała dnia 16 stycznia 2009 r. Z tą datą identyfikuje się rozpoczęcie realizacji projektu. Płatność za wykonanie usługi nastąpiła dnia 10 lutego 2009 r. Bezpośrednim realizatorem projektu był Zespół Administracyjny Oświaty - jako jednostka organizacyjna Gminy Miejskiej. Zespół w drodze przetargu wyłonił dostawców na ww. sprzęt oraz wykonawcę na usługę promocji projektu.

Ostatni wydatek w ramach projektu został poniesiony dnia 26 maja 2010 r. i obejmował zapłatę za usługę w postaci kompleksowego prowadzenia promocji projektu edukacyjnego.

Ponadto Beneficjent złożył oświadczenie VAT, jako jeden z załączników do wniosku aplikacyjnego, że zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie posiada statusu czynnego podatnika VAT i w związku z realizacją projektu nie ma prawa do odzyskania VAT w wysokości określonej w punkcie D4 wniosku o dofinansowanie. W ramach projektu Beneficjent zobowiązany był zachować trwałość projektu przez okres 5 lat Zakończenie okresu trwałości ww. projektu przypada na dzień 31 maja 2015 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zakończenia okresu trwałości projektu przypadającego na dzień 31 maja 2015 r., Gmina ma możliwość odzyskania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia VAT w zakupach dotyczących zrealizowanego projektu. W ocenie Gminy, dokonane zakupy towarów i usług były związane z czynnościami zwolnionymi z VAT i nie będą przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie służą Gminie do sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl