ITPP2/4441-31/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4441-31/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

WYDANA W WYNIKU UWZGLĘDNIENIA SKARGI

W związku ze skargą z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2011 r. znak ITPP2/443-550/11/RS w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia świadczonych w ramach podwykonawstwa, doręczoną w dniu 5 lipca 2011 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględniając skargę w całości, zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2011 r. znak ITPP2/443-550/11/RS, uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek z dnia 11 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia świadczonych w ramach podwykonawstwa, indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2011 r. znak ITPP2/443-550/11/RS.

W ww. wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono stan faktyczny, z którego wynikało, iż Spółka prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i konsultacyjną w dziedzinie Project Management (zarządzanie projektami). Działalność szkoleniowa obejmuje m.in. prowadzenie szkoleń przygotowujących do wykonywania zawodu Project Managera (Kierownik Projektu) i poszerzania umiejętności w tym obszarze zawodowym. Spółka nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie jest wpisana do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spółka zawarła umowę ze stowarzyszeniem, które realizuje projekt "P." w ramach unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na podstawie ww. umowy, jako wykonawca usługi szkoleniowej (podwykonawca stowarzyszenia), zobowiązała się do zorganizowania i przeprowadzenia szkoleń przewidzianych w ramach ww. projektu. Szkolenia poprzedzane są programem doradczym, w którym ma miejsce kwalifikacja potencjalnych uczestników do uczestnictwa w szkoleniu. Wynagrodzenie Spółki za realizację projektu, tj. za wykonanie szkoleń objętych umową, jest w całości finansowane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ujętych w budżecie projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenie obejmuje wszelkie koszty wykonawcy (Spółki) związane z realizacją umowy. Przedmiotowy projekt realizowany jest przez zamawiającego (przy udziale podwykonawcy, czyli Spółki) pod nadzorem Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Szkolenie zmierza do tego, aby jego uczestnicy, osoby pracujące, które zajmują lub planują zająć stanowiska kierownicze w przedsiębiorstwach, uzyskali kwalifikacje, wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania niezbędne do wykonywania zawodu Project Manager, a ściślej specjalizację Koordynator Projektów Unijnych. Ponieważ Project Manager łączy w obrębie zawodu wiele specjalności w jedną całość, dlatego specjalność dominująca determinuje rodzaj specjalizacji w obrębie tegoż zawodu. Program szkolenia ma odpowiadać zakresowi niezbędnemu do uzyskania certyfikatu International Project Management Association (IPMA) i dać możliwość przystąpienia do wymaganego przez IPMA egzaminu. IPMA jest wiodącą światową organizacją w dziedzinie zarządzania projektami. Reprezentuje ponad 50 stowarzyszeń i organizacji zarządzania projektami z całego świata. W związku z powyższym aktywnie promuje dziedzinę zarządzania projektami dla potrzeb biznesu. W tym celu, aby podnieść rozpoznawalność profesji w zakresie zarządzania projektami (Project Manager), IPMA nadaje certyfikaty wykwalifikowanym (odpowiednio przeszkolonym i poddanym egzaminowi zawodowemu) Project Managerom. Szkolenia prowadzone przez Spółkę dotyczyć będą m.in.:

1.

Metodyki Zarządzania Projektami,

2.

Zarządzania ryzykiem i jakością w projekcie,

3.

Warsztatu umiejętności pracy zespołowej i komunikacji,

4.

Zagadnienia finansów w projekcie,

5.

Przygotowania do testu egzaminacyjnego i próbny test.

Wszyscy uczestnicy szkoleń, którzy je ukończą i wezmą udział w co najmniej 80% zaplanowanych zajęć, otrzymają od Spółki stosowne zaświadczenia. Ponadto Spółka będzie zobowiązana do zorganizowania egzaminu końcowego uczestnikom szkoleń na poziomie umożliwiającym zdobycie certyfikatu International Project Management Association. Umowa zawarta ze stowarzyszeniem (będącym bezpośrednim beneficjentem środków unijnych, przekazującym te środki Spółce, jako wynagrodzenie za usługi) zobowiązuje do przekazania uczestnikom informacji dotyczących źródeł finansowania projektu. Spółka ma obowiązek zamieszczenia logotypów programu operacyjnego i logo UE na wszystkich formach prezentacji podczas szkolenia (materiały szkoleniowe dla uczestników, pokaz multimedialny, foliogramy, itp.) oraz pomieszczeniach, w których będą się odbywać szkolenia zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do ww. usług, w zakresie przeprowadzenia szkoleń kształcenia zawodowego, finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, może zastosować do świadczenia ww. usług zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści ww. przepisu wskazała, że szkolenia prowadzone przez nią, jako podwykonawcę, na podstawie umowy ze stowarzyszeniem, stanowią usługi kształcenia zawodowego. Kształcenie zawodowe oraz przekwalifikowanie zawodowe mogą odbywać się na podstawie i w formach kształcenia przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe m.in. kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

1.

kurs;

2.

kurs zawodowy;

3.

seminarium;

4.

praktyka zawodowa.

Zgodnie z rozporządzeniem, kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia. Każde ze szkoleń prowadzonych przez Spółkę na zlecenie stowarzyszenia będzie obejmowało 120 godzin zajęć. Umożliwi jego uczestnikom uzyskanie kwalifikacji zawodowych oraz certyfikatu międzynarodowej organizacji IPMA dla zawodu Project Manager (kierownik projektu). Spółka zaznaczyła, że zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, pod pozycją 121990 występuje zawód " pozostali kierownicy do spraw obsługi biznesu i zarządzania gdzie indziej niesklasyfikowani " a pod pozycją 242102 zawód " koordynator projektów unijnych " (specjalność w obrębie grupowania 24-specjaliści do spraw ekonomicznych i zarządzania). Jak wynika z wyjaśnień do załącznika do ww. rozporządzenia, "zawód" zdefiniowany został jako zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji (wiedzy i umiejętności), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło dochodów. Zawód może dzielić się na specjalności. Specjalność jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub dodatkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego szkolenia lub praktyki. W ocenie Spółki, skoro w świetle powyższego prowadzone przez nią szkolenia realizują cele kształcenia zawodowego (uczestnicy mogą zdobyć umiejętności i certyfikaty zawodowe, dotyczące zawodu rozpoznawanego przez polski rynek pracy), poprzez nabywanie przez uczestników profesjonalnych kompetencji, niezbędnych w pracy zawodowej (przy wykonywaniu określonego zawodu), to nie są to kursy zmierzające do podnoszenia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej. Zdaniem Spółki, warunek prowadzenia usług kształcenia zawodowego (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług) jest spełniony. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż Spółka pozostaje podwykonawcą stowarzyszenia w projekcie, bowiem usługi nie tracą przez to charakteru kształcenia zawodowego. Drugi warunek, który musi zostać spełniony przez Spółkę, aby jej usługi były zwolnione od podatku na podstawie ww. przepisu, to konieczność finansowania tych usług w całości ze środków publicznych. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji środków publicznych należy dokonać wykładni znaczenia tego zwrotu na gruncie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ww. ustawy, środkami publicznymi są m.in.:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2.

Zdaniem Spółki, w związku z tym, że środki, z których finansowane są szkolenia, pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) stanowią środki publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Strona wskazała, że przepis ten jest szczególny do art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy i ustanawia bardziej liberalne warunki finansowania w celu uzyskania zwolnienia świadczonych usług. W przypadku Spółki ww. warunek zostanie spełniony, gdyż szkolenia w całości będą finansowane ze środków publicznych (środków UE). Bez znaczenia pozostaje fakt, iż jest podwykonawcą stowarzyszenia i uzyskuje od niego zapłatę za usługi. Umowa wyraźnie stanowi skąd pochodzi finansowanie usług szkoleniowych, a nawet zobowiązuje Spółkę do informowania o tym fakcie (tzn. iż szkolenia finansowane są ze środków unijnych) uczestników szkoleń. Ponadto przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy nie wskazuje, iż chodzi jedynie o bezpośrednie finansowanie beneficjenta. Według Spółki, ostateczny koszt usługi ma zostać pokryty ze środków publicznych, a ten warunek zostanie spełniony. W związku z powyższym, świadczone przez nią, na podstawie umowy ze stowarzyszeniem, usługi szkoleniowe mogą zostać zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2011 r. znak ITPP2/443-550/11/RS uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

W dniu 2 lipca 2011 r. (data nadania 18 lipca 2011 r.) Spółka złożyła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w którym wniosła o zmianę wydanej interpretacji zgodnie z treścią złożonego wniosku i jego uzupełnienia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów, w odpowiedzi z dnia 29 sierpnia 2011 r. znak ITPP2/443W-52/11/MD na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji.

W dniu 27 września 2011 r. za pośrednictwem tutejszego organu Spółka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na wydaną indywidualną interpretację, w której wniosła o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej, zarzucając jej naruszenie następujących przepisów:

* art. 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8 poz. 60 z późn. zm.), poprzez nieodniesienie się do treści złożonego wniosku,

* art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług poprzez jego błędne zastosowanie.

Stosownie do treści art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 27 września 2011 r. uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia świadczonych w ramach podwykonawstwa - jest prawidłowe.

W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, wynika, że dostawę towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe regulacje stanowią implementacje prawa unijnego, tj. art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Analiza powołanej regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania, zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek odnośnie świadczonych usług, tj.:

* przesłanki przedmiotowej: świadczone usługi muszą dotyczyć kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz,

* przesłanki w zakresie źródła finansowania tych usług: świadczone usługi muszą zostać sfinansowane w całości ze środków publicznych.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie na podstawie powyższej regulacji, nie ma zastosowania.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego, w zakresie podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77/1), bezpośrednio wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. Zgodnie z jego treścią, usługi te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dokonując analizy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537), należy zauważyć, że "koordynator projektów unijnych" został wymieniony w grupie specjalistów do spraw zarządzania i organizacji pod pozycją 242102.

Kolejny warunek niezbędny do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy odnosi się do źródła finansowania. Tut. organ pragnie zauważyć, że ustawodawca posługując się w ww. przepisie, określeniem "środki publiczne" nie zdefiniował tego pojęcia zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej tak samo jak zwrotów "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe". Zatem w tej sytuacji, przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, zasadnym jest odniesienie się do regulacji zawartych w ustawie o finansach publicznych, gdzie zostało zdefiniowane pojęcie "środki publiczne". Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również regulacje odrębne, mające pomocnicze zastosowanie w sprawie, należy stwierdzić, że skoro wykonywane przez Spółkę czynności w zakresie szkoleń dotyczą kształcenia zawodowego i finansowane są ze środków publicznych (pochodzących z budżetu Unii Europejskiej), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, o ile Spółka posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika to źródło finansowania przedmiotowych czynności.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl