ITPP2/443-994/13/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-994/13/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy z dnia 3 września 2013 r. o Przyznaniu pomocy, Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie na realizację operacji z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 pn. "P.", której celem było m.in. podniesienie wiedzy w zakresie astronomii oraz dziedzictwa kulturowego i historycznego związanego z działalnością M. K. Umowa została zawarta z Samorządem Województwa. Impreza została zrealizowana w dniach 12-17 lipca 2013 r. Zgodnie z art. 71 rozporządzenia Rady/WE/1698/2005 z dnia 20 września 2005 r., kosztem kwalifikowalnym w zakresie realizacji projektu wynikającego z zawartej umowy może być też podatek od towarów i usług pod warunkiem braku możliwości jego odzyskania przez beneficjenta. Stosownie do ww. umowy, na beneficjencie (Stowarzyszeniu) spoczywa obowiązek uzyskania interpretacji od uprawnionego organu w zakresie możliwości odzyskania podatku. Wszelkie działania realizowane z Samorządem Województwa, w ramach zawartej umowy, miały odbywać się na zasadzie non profit. Od uczestników działań nie miały być pobierane żadne należności. Wszelkie działania miały być prowadzone z wykluczeniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców i rejestru podatników podatku od towarów i usług.

Zestawienie kosztów realizowanego projektu (w nawiasie podatek od towarów i usług):

* wynajem sprzętu obserwacyjnego, w tym teleskopów - 10.499,99 zł (1.963,41 zł),

* wynajem i obsługa przenośnego planetarium - 4.500,00 zł (841,46 zł),

* wydanie drukiem 1.000 egz. map obrotowych nieba ISBN - 12.000,00 zł (571,43 zł),

* koszt wynagrodzenia osób prowadzących piknik - 4.500,00 zł (0 zł),

* koszt przygotowania i druk plakatu informacyjnego - 1.000,00 zł (0 zł).

Od uczestników nie pobierano żadnych opłat, zarówno za uczestnictwo w seansach planetarium, wykładach, pokazach nieba oraz za rozdawane mapy obrotowe nieba.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji prawnej Stowarzyszenia, ma ono możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w toku realizacji umowy zawartej z Samorządem Województwa z dnia 3 września 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w jego sytuacji prawnej nie może odzyskać kosztu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu, na dofinansowanie którego otrzymało środki od Samorządu Województwa. Stowarzyszenie wskazało, że, zgodnie z wpisem do KRS, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrach podatników podatku od towarów i usług, jak również podmiotów gospodarczych. Sytuacja prawa Stowarzyszenia, zarówno w czasie realizacji projektu, jak i obecnie, nie uległa zmianie i jest zgodna z opisem zawartym we wniosku. Tym samym brak jest prawnych możliwości odzyskania przez Stowarzyszenie podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem. Ponadto wskazało, że działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1998 r. - Prawo o Stowarzyszeniach. Ponownie zaznaczyło, że uzyskało wsparcie na realizację przedmiotowego projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich na podstawie umowy z dnia 3 września 2013 r. zawartej z Samorządem Województwa oraz wskazało, że podatek od towarów i usług może zostać uznany za koszt kwalifikowalny w przypadku, gdy beneficjent nie ma możliwości odzyskania kosztu tego podatku w trybie przepisów szczególnych prawa krajowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl