ITPP2/443-994/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-994/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół, jako jednostka organizacyjna Gminy Miejskiej, w ramach umowy o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizuje projekt pn.: "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach", objęty Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013. W ramach projektu pierwsza umowa na wykonanie Studium Wykonalności została podpisana w dniu 16 stycznia 2009 r. i z tą datą identyfikuje się rozpoczęcie realizacji projektu. W dniu 23 lutego 2010 r. podpisano umowę na usługę promocyjną, a w dniach 22 i 29 marca 2010 r. zawarto umowy na dostawę wyposażenia do szkół podstawowych i gimnazjów, leżących na terenie Gminy Miejskiej. Na wyposażenie szkół w sale interaktywne składa się zakup następujących urządzeń:

* głośniki do komputera (50 szt.),

* projektory (56 szt.),

* laptopy z oprogramowaniem (56 szt.),

* oprogramowanie Office (50 szt.),

* piloty do tablic interaktywnych (system błyskawicznego sprawdzania testów) (171 szt.),

* tablice interaktywne (11 szt.),

* ekrany elektryczne (11 szt.).

Na dzień złożenia wniosku zadanie zostało wykonane w całości i poniesione wszystkie koszty związane z realizacją projektu.

Uzyskane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Kupione wyposażenie będzie służyło czynnościom zwolnionym od podatku, a tym samym nie będzie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu Zespół ma możliwość odzyskania podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, a wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zespół, będący jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej, w latach 2009 - 2010 realizował projekt polegający na wyposażeniu szkół podstawowych i gimnazjów w urządzenia pozwalające na utworzenie interaktywnych sal lekcyjnych. Projekt był objęty dofinansowaniem z funduszu europejskiego. Kupione w ramach projektu wyposażenie sal interaktywnych będzie służyło czynnościom zwolnionym od podatku i nie będzie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Zespołowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Zespół czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl