ITPP2/443-993b/09/RS - Miejsce świadczenia i opodatkowanie dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-993b/09/RS Miejsce świadczenia i opodatkowanie dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania dla dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju dokonanej przez Pana na rzecz kontrahenta polskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania dla dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju dokonanej przez Pana na rzecz kontrahenta polskiego.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą. Jeden z rodzajów transakcji będzie polegać na nabyciu poza granicami Unii Europejskiej (np. z USA, czy z Chin) towarów w niewielkiej ilości tj. 1, 2, 3 sztuki. Towar byłby kupowany na potrzeby konkretnej transakcji odsprzedaży na rzecz polskiego kontrahenta. Wysyłka towarów organizowana na rzecz ostatecznego nabywcy, zostanie dokonana w imieniu Pana przez dostawcę z kraju trzeciego. W opisanej transakcji wystąpią dwie umowy sprzedaży, przy czym towar zostanie bezpośrednio przesłany przez dostawcę np. z USA czy Chin do odbiorcy w Polsce. Import towaru nastąpi w Polsce, a podatnikiem z tytułu importu będzie polski kontrahent (co wynika ze strony aukcji). W momencie dokonywania transakcji nie będzie Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia podmiotowego. Zgodnie z zawartą umową z polskim odbiorcą, towar dostarczony zostanie na adres polski wskazany przez ostatecznych nabywców, którymi będą zarówno firmy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku transakcji wysyłki towaru na Pana zlecenie, bezpośrednio przez dostawcę z poza UE (np. USA, czy Chin), na rzecz polskiego nabywcy, nie będzie Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług od tej czynności...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że są to dostawy towarów wysyłanych, dla których miejscem świadczenia nie jest terytorium Polski oraz z uwagi na fakt, że nie dokonuje Pan importu towarów, opisane czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z postanowień zawartych w ust. 2 powołanego artykułu wynika, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

Na podstawie ust. 3 tegoż artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawa towarów, która:

1.

poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,

2.

następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do postanowień ust. 4 wskazanego artykułu, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną. Z kolei z art. 33 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnicy, o których mowa w wyżej cyt. przepisie, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, a więc kwoty podatku z tytułu importu.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza Pan rozpocząć działalność, w ramach której będzie nabywał w niewielkiej ilości towary w państwach trzecich tj. np. z USA, czy z Chin. Towary, te będą sprzedawane polskim odbiorcom (podmiotom gospodarczym lub osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), przy czym wysyłane będą bezpośrednio z terytorium państwa trzeciego do ostatecznego nabywcy, który będzie podatnikiem z tytułu ich importu. W imieniu Pana zostanie zorganizowana wysyłka przedmiotowych towarów.

Powyższe wskazuje, że mamy do czynienia z tzw. transakcją łańcuchową. Istotne znaczenie w tej sprawie ma, który w kolejności podmiotów stanie się podatnikiem z tytułu importu towarów.

Należy zauważyć - jak wynika to z zdarzenia przyszłego - iż podatnikiem zobowiązanym do uiszczenia podatku z tytułu importu dokonanego na terenie Polski nie będzie Pan, lecz ostateczny odbiorca - polski kontrahent. Zatem uregulowania zawarte w ust. 4 tegoż artykułu nie będą miały zastosowania. W takim przypadku transakcję dostawy towaru przez Pana na rzecz polskiego kontrahenta będącego jednocześnie importerem towaru należy uznać - zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy - za dokonaną i opodatkowaną na terytorium państwa trzeciego, a zatem w miejscu rozpoczęcia wysyłki.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że dostawy przedmiotowych towarów dokonywane przez Pana na rzecz polskich kontrahentów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Wobec powyższego nie będzie Pan zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu dokonanych dostaw.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że rozstrzygnięcia kwestii rozliczenia nabycia towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju bezpośrednio podmiotom, na rzecz których będą dokonywane dostawy dokonano w interpretacji indywidualnej Nr ITPP2/443-993a/09/RS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl