ITPP2/443-993/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-993/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Sztuczne rafy jako narzędzie ochrony rybackich zasobów morskich, a zwłaszcza ochrony stadiów młodocianych zasobów ryb oraz zwiększenia bioróżnorodności i bazy pokarmowej dla ryb w obszarach przybrzeżnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Sztuczne rafy jako narzędzie ochrony rybackich zasobów morskich, a zwłaszcza ochrony stadiów młodocianych zasobów ryb oraz zwiększenia bioróżnorodności i bazy pokarmowej dla ryb w obszarach przybrzeżnych".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet przygotował wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" dla środka 3.2 Ochrona i rozwój fauny i flory wodnej, pn. "Sztuczne rafy jako narzędzie ochrony rybackich zasobów morskich, a zwłaszcza ochrony stadiów młodocianych zasobów ryb oraz zwiększenia bioróżnorodności i bazy pokarmowej dla ryb w obszarach przybrzeżnych". Celem projektu jest ochrona hydrobiontów, w tym ryb i ich zasobów, w wyniku zbudowania sztucznych raf. Polegać on będzie na zapewnieniu ochrony stadiów młodocianych żyjących w rejonie Zatoki, zwłaszcza hydrobiontów bezkręgowych, co obserwowano w eksperymencie trwającym w zatoce od 1990 r., gdzie potwierdziła się trafność usytuowania konstrukcji, materiału konstrukcyjnego, sztucznych substratów, a zwłaszcza pozytywne oddziaływanie na środowisko takich instalacji. Zaproponowane zamierzenie budowy sztucznej rafy jest jednoznacznie ukierunkowane na ochronę środowiska, a nie eksploatację jego zasobów, a zwłaszcza eksploatację ryb. Jest to zamierzenie ekologiczne. Realizacja projektu przyniesie korzyść dla środowiska morskiego jak również wspólny zysk użytkownikom wód, w tym również rybakom: wzrośnie bioróżnorodność i koncentracja zasobów, nastąpi poprawa relacji biocenotycznych, wzrośnie potencjalnie i faktycznie możliwość ochrony i rozwoju zasobów hydrobiontów, w tym ryb. Wydatki związane z projektem obejmują wyłącznie koszty realizacji prac naukowo-badawczych. Wyniki tych prac będą rozpowszechniane i udostępniane nieodpłatnie osobom zainteresowanym tematem, na konferencjach, spotkaniach i sympozjach. Wyniki prac naukowo-badawczych nie będą przedmiotem sprzedaży opodatkowanej. Wyżej wymieniony projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uniwersytet w zakresie najmu, dzierżawy, ani działalności naukowo-badawczej i pomocniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, że nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, ani nie będzie prowadzona sprzedaż w ramach projektu, możliwe jest odliczenie naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup urządzeń i materiałów w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uniwersytetowi nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego. Stwierdził, że w związku z tym, iż nie będzie prowadził działalności gospodarczej, a także ze względu na brak sprzedaży w zakresie badań objętych projektem oraz badawczo-rozwojowym charakterem projektu, nie będzie istniała możliwość odliczenia podatku naliczonego. Ponownie wskazał, iż w trakcie realizacji projektu nie wystąpi zewnętrzny podmiot będący odbiorcą usług, a wyniki przeprowadzonych badań nie będą sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz będą bezpłatnie upowszechniane zainteresowanym instytucjom, w formie szkoleń, raportów, konferencji, spotkań. Z rezultatów projektu będzie mogło korzystać grono zainteresowanych podmiotów publicznych oraz prywatnych. W związku z powyższym Uniwersytet nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego pomiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Reasumując Uniwersytet stwierdził, iż stoi na stanowisku, że nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony wynika z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Uniwersytet realizuje projekt współfinansowany z funduszy unijnych, którego celem jest ochrona środowiska. Realizacja projektu przyniesie korzyść dla środowiska morskiego jak również wspólny zysk dla użytkowników wód, w tym rybaków: wzrośnie bioróżnorodność i koncentracja zasobów, nastąpi poprawa relacji biocenotycznych, wzrośnie możliwość ochrony i rozwoju zasobów hydrobiontów, w tym ryb. Wydatki związane z projektem obejmują wyłącznie koszty realizacji prac naukowo-badawczych. Wyniki tych prac będą rozpowszechniane i udostępniane nieodpłatnie osobom zainteresowanym tematem, na konferencjach, spotkaniach i sympozjach. Wyniki prac naukowo-badawczych nie będą przedmiotem sprzedaży opodatkowanej. Wyżej wymieniony projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uniwersytet w zakresie najmu, dzierżawy, ani działalności naukowo-badawczej i pomocniczej.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Uniwersytetowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl