ITPP2/443-989/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-989/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu p.n. "Program wyrównywania różnic między regionami" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008 r. Szpital złożył wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu p.n. "Program wyrównywania różnic między regionami".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital otrzymał dotację z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych na dofinansowanie projektu w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami" w obszarze B w kwocie 49385,333 zł. Umowa nr 1/Wyrównywanie B/08 z dnia 31 października 2008 r.

Wszystkie usługi wykonywane przez Szpital zgodnie ze statutem są zwolnione od podatku od towarów i usług. Zgodnie z umową Szpital zakupi urządzenia i wyremontuje pomieszczenie w Izbie Przyjęć i w głównym hallu w celu likwidacji barier dla osób niepełnosprawnych jako "Przyjazny Szpital".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma możliwość odliczenia podatku naliczonego o kwotę podatku należnego w związku z projektem "Programu wyrównywania różnic miedzy regionami" w obszarze B od zakupionych materiałów budowlanych i usług budowlanych (montaż drzwi, okien, położenie wykładziny antypoślizgowej).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może On odliczyć podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług budowlanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy).

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy tylko usługi zwolnione od podatku od towarów i usług, w związku z tym nie wystąpi podatek należny.

Stwierdzić zatem należy, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym brak jest możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż dokonane zakupy dotyczące urządzeń i remontu Izby Przyjęć nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując Wnioskodawcy przy realizacji projektu pod nazwą "Program wyrównywania różnic między regionami" nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z jego realizacją.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl