ITPP2/443-987/09/EŁ - Możliwość odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-987/09/EŁ Możliwość odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą "Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu - etap II Budowa centrum turystyczno-rekreacyjnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą "Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu - etap II Budowa centrum turystyczno-rekreacyjnego".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska realizuje przedsięwzięcie pod nazwą "Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu - etap II Budowa centrum turystyczno-rekreacyjnego". Czynności wykonywane w ramach realizacji obejmują następujące kategorie wydatków opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:

1.

budowa centrum turystyczno-rekreacyjnego wraz z niezbędnym wyposażeniem stałym i ruchomym,

2.

sprawowanie funkcji inżyniera kontraktu wraz z nadzorem inwestorskim,

3.

pełnienie nadzoru autorskiego nad prawidłową realizacją inwestycji,

4.

działania promujące projekt,

5.

przeprowadzenie audytu zewnętrznego.

Wydatki ponoszone na realizację ww. zadań będą pokrywane częściowo ze środków własnych (50 % wydatków pokryje docelowo Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej) a częściowo ze środków niebędących środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zatem nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia powstały majątek (obiekt centrum wraz z zagospodarowanym terenem - parkingami oraz przyłączeniami: wodociągowym, kanalizacyjnym, ciepłowniczym, telefonicznym, deszczowym) będzie stanowił własność Gminy. Majątek ten zostanie oddany w nieodpłatne użytkowanie (trwały zarząd) Centrum sportu turystyki i rekreacji, będącego jednostką budżetową działającą przy Urzędzie Miasta, powołaną do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu sportu turystyki i rekreacji.

Rozpoczęcie realizacji inwestycji - zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie - nastąpiło dnia 31 lipca 2009 r., natomiast umowę na roboty budowlane podpisano dnia 5 października 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wyżej opisaną sytuacją Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Taka sytuacja ma miejsce w opisanym zdarzeniu a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi realizowanymi przez podatnika, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje przedsięwzięcie związane z budową centrum turystyczno-rekreacyjnego, w związku z zagospodarowaniem turystycznym nabrzeży lokalnych akwenu. W ramach tej inwestycji poniesie wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które będą pokrywane częściowo ze środków własnych a częściowo ze środków niebędących środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Po zakończeniu realizacji inwestycji powstały majątek będzie stanowił własność Gminy, ale zostanie oddany w nieodpłatne użytkowanie (trwały zarząd) Centrum sportu turystyki i rekreacji, będącemu jednostką budżetową działającą przy Urzędzie Miasta, powołaną do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu sportu turystyki i rekreacji.

Z regulacji przepisów art. 43 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) wynika, że trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - oddaje się w trwały zarząd odpowiedniej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

Przepis art. 45 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Oznacza to, że oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazuje na inny niż cywilnoprawny charakter dokonania tych czynności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o wskazane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie zostały spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji, ponieważ zostanie ona oddana nieodpłatnie w trwały zarząd, w konsekwencji czego efekt inwestycji nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl