ITPP2/443-971/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-971/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Promocja produktów rybnych i ich spożycia poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej w regionalnych rozgłośniach radiowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Promocja produktów rybnych i ich spożycia poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej w regionalnych rozgłośniach radiowych ".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje działalność statutową oraz gospodarczą posiadając odpowiednie wpisy do KRS zarówno w rejestrze stowarzyszeń i fundacji, jak i rejestrze przedsiębiorców. Świadczy usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnione od podatku. W celu określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stosuje proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Wystąpiła do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o dofinansowanie kampanii promocyjnej, pn. "Promocja produktów rybnych i ich spożycia poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej w regionalnych rozgłośniach radiowych" w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013". Składając wniosek, ujęła w zestawieniu rzeczowo-finansowym podatek od towarów i usług, jako koszt kwalifikowany, który nie będzie możliwy do odzyskania. Fundacja stara się o dofinansowanie powyższego projektu na podstawie zapisów działalności statutowej, gdzie ujęto podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowej żywności w szczególności produktów naturalnych wytwarzanych z ryb. Kampania promocyjna jest skierowana do odbiorcy masowego i realizowana będzie nieodpłatnie na terenie wszystkich województw w Polsce. Realizowany projekt promocyjny nie będzie generować dla Fundacji żadnego zysku i nie będzie mieć związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wydatki ujęte w budżecie projektu opodatkowane podatkiem od towarów i usług dotyczą zlecenia przez Fundację usługi przygotowania i wykonania kampanii promocyjnej przez zewnętrzną firmę promocyjną, która w ramach usługi zajmie się przygotowaniem audycji radiowych, zakupem czasu antenowego, dystrybucją audycji do rozgłośni radiowych, badaniem efektów kampanii, obsługą marketingową kampanii, zatrudnieniem firm doradczych w zakresie treści merytorycznych ujętych audycjach. Firma ta obciąży Fundację fakturami za realizację powierzonych jej zadań. W związku z tym, iż usługi reklamowe są opodatkowane 22% stawką firma, która będzie świadczyła te usługi opodatkuje je tą stawką. Dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika i nie ma wpływu na cenę, ani ilość świadczonych usług przez Fundację. Realizacja programów z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, a także Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa lub projektów realizowanych w ramach tych programów, uznawana jest za dotację rozwojową z budżetu państwa. Tak wynika z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W konsekwencji, środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2007-2013 oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych - zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. Na gruncie prawa podatkowego, dotacje te są wolne od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Według przedstawionego w dniu 14 maja 2010 r. stanowiska Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie kwalifikowalności podatku od towarów i usług w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" mówiącego, że wydatkiem kwalifikowanym jest podatek od wartości dodanej (VAT) poniesiony przez podatnika tego podatku wtedy, gdy sam podatek w żaden sposób nie może być odzyskany przez tego podatnika. Możliwość odzyskania podatku należy rozpatrywać w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Fundacja wskazała, że jest zainteresowana wydaniem interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co w efekcie determinuje uznanie podatku od towarów i usług za kwalifikowany w złożonym wniosku o dofinansowanie.

Fundacja stwierdziła, iż poprawnie oznaczyła we wniosku o dofinansowanie, iż podatek od towarów i usług jest kwalifikowany, tym samym interpretując, że ten podatek nie będzie możliwy do odzyskania. Jak się okazało naniesione wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a także nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja realizuje projekt, w ramach którego podejmuje działania na rzecz promocji zdrowej żywności w szczególności produktów naturalnych wytwarzanych z ryb. Kampania promocyjna realizowana jest nieodpłatnie na terenie wszystkich województw w Polsce. Realizowany projekt nie będzie generować żadnego zysku i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki ujęte w budżecie projektu dotyczą zlecenia przez Fundację usługi przygotowania i wykonania kampanii promocyjnej przez zewnętrzną firmę, która zajmie się przygotowaniem audycji radiowych, zakupem czasu antenowego, dystrybucją audycji do rozgłośni radiowych, badaniem efektów kampanii, obsługą marketingową kampanii, itp.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, gdyż intencją Fundacji - jak wynika z wniosku - jest uzyskanie opinii w zakresie podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl