ITPP2/443-965/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-965/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi prywatyzacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi prywatyzacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorstwem, w którym Skarb Państwa posiada ponad 87% akcji. Obecnie Skarb Państwa zamierza, w ramach procesu prywatyzacji, dokonać sprzedaży części akcji Spółki. W związku z przygotowaniem do tej transakcji, Spółka poniesie określone koszty. Koszty te dotyczyć będą: doradztwa; tłumaczeń; wynajmu pomieszczeń hotelowych na rozmowy Zarządu z inwestorami, prezentacje, itd.; usług informatycznych; usług związanych z tworzeniem i obsługą wirtualnego "data roomu"; innych usług związanych z obsługą rozmów Zarządu z inwestorami. Na powyższe usługi Spółka otrzyma faktury VAT, na których naliczony będzie podatek.

Wyniki powyższych prac służyć będą przede wszystkim właścicielowi (Skarbowi Państwa), w ramach procesu prywatyzacji. Niemniej jednak, Spółka również skorzysta na przeprowadzeniu takich prac, m.in. poprzez szczegółową weryfikację jej obecnej sytuacji ekonomicznej, biznesowej, prawnej i podatkowej, co w ocenie Spółki, pozwoli również na efektywniejsze wykorzystanie zasobów w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych usług związanych z procesem prywatyzacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych usług związanych z procesem prywatyzacji.

Spółka stwierdziła, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi podstawowe i fundamentalne uprawnienie podatników oraz podstawową zasadę funkcjonowania całego systemu. Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 września 2009 r., sygn. akt. I SA/Gd 481/09). Jednocześnie, jak wynika m.in. z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, (orzeczenia w połączonych sprawach C-177/99 i C-181/99), jakiekolwiek ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego powinno wprost wynikać z przepisów i nie może być wykładane rozszerzająco. Biorąc powyższe pod uwagę, co do zasady, Spółka - jako podmiot prowadzący działalność opodatkowaną - jest uprawniona do odliczania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług. Warunkiem dla odliczenia jest natomiast istnienie związku naliczonego z działalnością opodatkowaną.

Spółka wskazała, że z wykładni powołanej regulacji ustawy wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni, jak również pośredni. Dla określenia, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na obsługę transakcji sprzedaży akcji, niezwykle istotny jest zatem charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną działalnością gospodarczą. W ocenie Spółki, pomimo, iż samą czynność zbycia akcji w ramach prywatyzacji należy uznać za transakcję niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Spółka w toku bieżącej działalności, wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem, dające prawo do odliczenia podatku naliczonego. Decydujące znaczenie dla określenia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma więc możliwość wykazania związku pomiędzy sprzedażą akcji, a prowadzaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną. W ocenie Spółki, w omawianym przypadku taki związek z działalnością opodatkowaną istnieje. Sprzedaż akcji ma związek z szeroko pojętą działalnością Spółki. Niewątpliwie fakt sprzedaży wpływa na potencjalne zwiększenie Jej możliwości operacyjnych, wzrost wiarygodności oraz rozpoznawalności. Ponadto w tym przypadku, sprzedaż akcji związana jest z prywatyzacją Spółki, co może dodatkowo pozytywnie wpłynąć na poprawienie efektywności podstawowej działalność. Oznacza to, że poniesione wydatki związane ze sprzedażą akcji - w sposób pośredni - wpłyną również na przyszłą sprzedaż (działalność opodatkowaną) Spółki.

W ocenie Spółki, dla uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego w omawianym przypadku wystarczającym jest, aby związek poniesionych wydatków (podatku naliczonego) z działalnością opodatkowaną był jedynie pośredni. Powyższe wynika również z orzecznictwa ETS (orzeczenia w sprawie C-97/90, C-408/98 oraz C-465/03).

Również analiza stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe w ramach indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących procesu prywatyzacji wskazuje, że potwierdzają one prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji sprzedaży akcji Spółki.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z prywatyzacją potwierdzają również sądy administracyjne, przykładowo wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 sierpnia2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 984/08), z dnia 2 czerwca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 269/08) oraz z dnia 27 maja 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 230/08), jak również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 maja 2008 r. (sygn. akt I SA/Po 284/08). Analogiczne stanowisko zaprezentował również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku, który zapadł na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993 r. (sygn. akt FSK 1586/04), w którym potwierdził prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego dotyczącego wydatków związanych z procesem prywatyzacji. Zdaniem Spółki wyrok ten pozostaje aktualny na gruncie obecnie obowiązujących regulacji.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych usług związanych z procesem prywatyzacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl