ITPP2/443-960a/08/RS - Aport przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego a jednorazowa korekta podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-960a/08/RS Aport przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego a jednorazowa korekta podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 i 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 i 23 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania przez zbywającego korekty podatku naliczonego przy wniesieniu przedsiębiorstwa w drodze aportu do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 16 i 17 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania przez zbywającego korekty podatku naliczonego przy wniesieniu przedsiębiorstwa w drodze aportu do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku, oraz w pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową - opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - polegającą na sprzedaży, w przeważającej części, art. spożywczych. W związku z rozszerzeniem skali działalności gospodarczej zamierza wnieść do nowoutworzonej spółki z o.o. swoje całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Nowoutworzony podmiot, do którego wniesione zostanie aportem dotychczasowe przedsiębiorstwo, prowadzić będzie działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, o tym samym profilu co obecnie Wnioskodawca, który dokona tego zbycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując aportu przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego, zajmującej się prowadzeniem działalności o zbieżnym profilu, jak działalność gospodarcza wnoszonego przedsiębiorstwa konieczna będzie jednorazowa korekta podatku naliczonego wynikająca z art. 91 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do przedmiotowej transakcji nie stosuje się przepisów ustawy. Oznacza, to że sprzedaż ta nie rodzi skutków ani po stornie podatku naliczonego, ani należnego, ani też obowiązków dokumentujących w postaci wystawienia faktury VAT i ujęcia w ewidencji sprzedaży i deklaracji VAT-7. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnikowi w momencie zakupu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów", określonego w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu "przedsiębiorstwo", dlatego dla celów określenia zakresu tego pojęcia wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzonej działalności gospodarczej. Istotne jest zatem aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak aby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu działalności gospodarczej.

W myśl art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przyjęta w powołanym wyżej przepisie opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa powoduje, że zbycie to nie wywołuje skutków w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika - zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy obowiązek dokonywania ewentualnych korekt w zakresie podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pani wnieść aportem do spółki z o.o. całe swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551; Kodeksu cywilnego.

W świetle przytoczonych regulacji, do czynności wniesienia przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z o.o. nie będzie miała zastosowania ustawa o podatku od towarów i usług, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 91 powołanej ustawy, tj. obowiązek dokonania korekt odliczonego uprzednio podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecinie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl