ITPP2/443-958/09/KT - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu dotyczącego zakupu 3 sztuk dwuczłonowych autobusów szynowych dla województwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-958/09/KT Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu dotyczącego zakupu 3 sztuk dwuczłonowych autobusów szynowych dla województwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Zakup 3 szt. dwuczłonowych autobusów szynowych dla województwa" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 1 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Zakup 3 szt. dwuczłonowych autobusów szynowych dla województwa" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wskazany projekt, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013; Oś priorytetowa: "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna"; Działanie 5.1. "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny"; Poddziałanie: 5.1.2. "Tabor kolejowy". Tryb wyboru projektu: konkurs. Beneficjentem projektu jest Samorząd Województwa. Uchwała Zarządu o dofinansowaniu przedmiotowego projektu własnego, została podjęta w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Przedmiotem projektu jest zakup 3 dwuczłonowych autobusów szynowych, przeznaczonych do obsługi ruchu regionalnego w kolejowej komunikacji pasażerskiej. Pierwszy z szynobusów zostanie dostarczony w dniu 30 listopada 2009 r., drugi i trzeci do 6 stycznia 2010 r. Projekt obejmuje również działania promocyjne: umieszczenie na autobusach szynowych tablic wewnętrznych oraz zewnętrznych, zawierających obowiązujący zestaw znaków graficznych zgodnie z wytycznymi programu i UE, bilbordy promujące projekt na wybranych dworcach PKP oraz informację o zakupie pojazdów w gazecie regionalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Samorząd Województwa ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, uznanego za koszt kwalifikowany, realizując przedmiotowy projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, Samorząd Województwa nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług realizując przedmiotowy projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Po zakończeniu inwestycji Samorząd Województwa nieodpłatnie przekaże (w formie umowy użyczenia) zakupione autobusy szynowe przewoźnikowi wyłonionemu w drodze przetargu nieograniczonego. Przewoźnik biorący w użyczenie autobusy szynowe będzie eksploatował pojazdy w celu wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich według rozkładów jazdy uzgodnionych z Samorządem. Umowa użyczenia i umowa o wykonywanie przez przewoźnika regionalnych przewozów pasażerskich na terenie województwa zostanie zawarta także w celu zrealizowania zadania własnego samorządu województwa, określonego w art. 40 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.) "Organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa" (Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz o zmianie innych ustaw - Dz. U. z dnia 25 stycznia 2006 r.). Umowa o wykonanie regionalnych przewozów pasażerskich na obszarze województwa (...) w ramach służby publicznej zostanie zawarta zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 oraz art. 67 ust. 3 pkt 6 ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich (Dz. U. Nr 95, poz. 953).

Zgodnie z pkt 4 § 5 umowy użyczenia zawartej w dniu 14 listopada 2008 r., aneksowanej w dniach: 11 grudnia 2009 r. i 8 stycznia 2010 r. "Całość wpływów ze sprzedaży biletów stanowić będzie przychód biorącego w użyczenie". Samorząd Województwa nie będzie wykorzystywał przedmiotowych dwuczłonowych autobusów szynowych do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 10, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. powyższą kwestię analogicznie reguluje (odpowiednio w rozdziale 9 i § 7 ust. 3 i 4) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Z treści złożonego wniosku wynika, że realizowana inwestycja obejmuje zakup 3 dwuczłonowych autobusów szynowych, przeznaczonych do obsługi ruchu regionalnego w kolejowej komunikacji pasażerskiej, które zostaną nieodpłatnie przekazane (w drodze umowy użyczenia) przewoźnikowi wyłonionemu w drodze przetargu nieograniczonego. Przewoźnik biorący w użyczenie autobusy szynowe będzie eksploatował pojazdy w celu wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich według rozkładów jazdy uzgodnionych z Samorządem. Zawarcie umowy użyczenia i umowy o wykonywanie przez przewoźnika regionalnych przewozów pasażerskich na terenie województwa, ma na celu także zrealizowanie zadania własnego samorządu województwa.

Całość wpływów ze sprzedaży biletów stanowić będzie przychód biorącego w użyczenie.

Skoro więc realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie 3 sztuk dwuczłonowych autobusów szynowych. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do odzyskania tego podatku, gdyż - jak wynika z treści wniosku - środki, z których współfinansowany jest ww. projekt, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. oraz w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Należy również zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl