ITPP2/443-956b/09/EŁ - Ustalenie stawki podatku VAT dla dokonywania przez spółkę wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na rzecz podmiotu duńskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-956b/09/EŁ Ustalenie stawki podatku VAT dla dokonywania przez spółkę wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na rzecz podmiotu duńskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0 % do transakcji dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonania na nich usług na terytorium kraju, przed ich wywozem na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0 % do transakcji dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonania na nich usług na terytorium kraju, przed ich wywozem na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z kontrahentem będącym podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Danii (kontrahent Spółki). W ramach tej współpracy od lutego 2008 r. sprzedaje i nadal będzie sprzedawać na jego rzecz, podzespoły do aparatów słuchowych, z tym że podzespoły te, zanim zostaną wywiezione na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, najpierw przewożone będą ze Spółki do innej spółki mającej siedzibę na terenie Polski (podmiot trzeci), gdzie montowane będą aparaty słuchowe z udziałem tych podzespołów (na potrzeby tych transakcji podmiot trzeci występować będzie jedynie jako podmiot świadczący usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz innego podmiotu zagranicznego niż kontrahent Spółki). Po zmontowaniu, aparaty słuchowe zawierające odpowiednie podzespoły wywożone będą z terytorium Polski bezpośrednio do Danii, do siedziby innego podmiotu zagranicznego, który jest klientem zagranicznego kontrahenta Spółki. Zgodnie z ustaleniami stron, Spółka będzie pokrywać koszty transportu towarów zarówno od niej do podmiotu trzeciego w Polsce, jak i od tego podmiotu do podmiotu na terenie Danii. Będzie ponosić również odpowiedzialność za czynności związane z organizowaniem przewozu towarów, choć niektóre czynności (np. przygotowanie przesyłek i ich wydawanie przewoźnikowi, kontaktowanie się z przewoźnikiem, przygotowanie stosownej dokumentacji przewozowej, itp.), na podstawie porozumienia, faktycznie będzie wykonywać podmiot trzeci w Polsce. Spółka będzie wykazywać w deklaracjach podatkowych oraz w informacjach podsumowujących za okresy, w którym wystawiono faktury stwierdzające dokonanie dostaw towarów na rzecz kontrahenta z Danii, te dostawy jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. Będzie otrzymywać zapłaty za zrealizowane dostawy na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towarów, a w przypadku późniejszego otrzymania zapłaty - dokona korekty podatku należnego. W celu prawidłowego udokumentowania przebiegu transakcji Spółka będzie otrzymywać od podmiotu trzeciego (polskiego) comiesięczne informacje potwierdzające, iż przekazane w danym miesiącu podzespoły do aparatów słuchowych, po wykonaniu usług montażu, zostaną wywiezione z terytorium Polski. W celu identyfikacji wysyłanych towarów, informacja przekazywana przez ten podmiot będzie zawierać również wskazanie dokumentów, na podstawie których określone elementy do aparatów słuchowych zostaną przekazane ze Spółki do podmiotu trzeciego. Ponadto, na podstawie odrębnego porozumienia, podmiot ten zobowiązany będzie do gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wywóz poza terytorium Polski produktów, w skład których będą wchodzić komponenty dostarczane przez Spółkę, a także do gromadzenia dowodów potwierdzających dostarczenie towarów do odbiorcy. Zobowiązany będzie również na żądanie Spółki przedłożyć Jej do wglądu całość tej dokumentacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przepisów ustawy, które zaczęły obowiązywać z dniem 1 grudnia 2008 r., Spółka jest uprawniona do uznania dokonywanych przez siebie transakcji za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy Spółka posiadając dokumenty, o których mowa wyżej, spełnia warunek wskazany w § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który jest jednym z warunków uprawniających do zastosowania 0 % stawki dla wewnątrzwspólnotowych dostaw realizowanych na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy powołującego treść przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5, art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 6 oraz art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych przesłanek, podlega w Polsce opodatkowaniu według stawki 0 %. Wskazując na przepis § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), podała warunki, jakie muszą być spełnione, aby zastosować obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku.

Spółka podniosła, że Jej zdaniem przedstawiony we wniosku opis będzie spełnia hipotezę normy wyrażonej w powyższych przepisach, bowiem:

*

jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosiła, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów,

*

będzie dokonywać dostaw towarów na rzecz podatnika VAT UE zarejestrowanego w innym kraju członkowskim UE, a towary po wykonaniu na nich usług na terytorium kraju, będą wywiezione do innego kraju członkowskiego (Danii),

*

będzie przekazywać nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej (kontrahenta zagranicznego Spółki) towary podmiotowi trzeciemu, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy,

*

będzie wykazywać te dostawy w deklaracjach podatkowych oraz w informacjach podsumowujących za okresy, w których będzie wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostaw towarów, jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów,

*

będzie otrzymywać zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru, a w przypadku otrzymania zapłaty w terminie późniejszym będzie dokonywać korekt podatku należnego,

*

będzie posiadać dokumenty (opisane we wniosku), z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi trzeciemu, wykonującemu usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Odnosząc się do posiadanej dokumentacji wskazała, że zastosowanie preferencyjnej stawki dla dostaw realizowanych na rzecz zagranicznego kontrahenta, jest uzależnione m.in. od posiadania dokumentacji, z której wynika, że towary przekazywane podmiotowi trzeciemu, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. Jak wynika z przedstawionego opisu, w celu prawidłowego udokumentowania przebiegu dostaw towarów Spółka będzie otrzymywać od podmiotu trzeciego comiesięczną informację potwierdzającą, iż przekazane w danym miesiącu podzespoły do aparatów słuchowych po wykonaniu na nich usług na ruchomym majątku rzeczowym, zostaną wywiezione z terytorium Polski. W celu identyfikacji wysyłanych towarów, informacja przekazywana przez ten podmiot będzie wskazywać również dokumenty, na podstawie których określone elementy do aparatów słuchowych zostaną przekazane ze Spółki do podmiotu trzeciego. Ponadto, na podstawie odrębnego porozumienia podmiot ten zobowiązany będzie do gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wywóz poza terytorium Polski urządzeń, w skład których wchodzą komponenty dostarczane przez Spółkę, a także gromadzenia dowodów potwierdzających dostarczenie towarów do odbiorcy. Podmiot ten zobowiązany będzie również na żądanie Spółki przedłożyć do wglądu całość tej dokumentacji. Zatem posiadanie informacji oraz dokumentów uzyskiwanych od podmiotu trzeciego, jak również możliwość uzyskania dokumentacji wywozowej, potwierdzającej dostarczenie wyrobów do odbiorcy, prowadzi do wniosku, że Spółka będzie spełniać wymóg przewidziany w § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Spółka wskazała, że Jej zdaniem realizowane dostawy towarów na rzecz kontrahenta zagranicznego powinny być opodatkowane - na podstawie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. - 0 % stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 8 ust. 1 ww. ustawy, zdefiniowano świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Powyższy przepis, zgodnie z ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ustęp 6 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zgodnie z treścią przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonywania na nich usług, na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do ust. 2 powołanego paragrafu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Należy wskazać, iż ww. rozporządzenie, opublikowane w Dz. U. z dnia 30 grudnia 2009 r., z dniem 1 stycznia 2010 r. zastąpiło obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zatem w złożonym w dniu 3 listopada 2009 r. wniosku - przedstawiając zdarzenie przyszłe - Spółka prawidłowo powołała przepis § 10 tego rozporządzenia.

Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku należy stosować, jeśli podatnik dokonujący dostawy towarów spełnia łącznie określone warunki, m.in. będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE, dokona sprzedaży dla odbiorcy zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego państwa członkowskiego, towary na których zostaną wykonane usługi trafią do podmiotu polskiego, który wykona na nich usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Ponadto wykaże te dostawy w deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej. Istotne jest również, aby otrzymał zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru oraz aby posiadał dokumenty wskazujące, iż towary (po wykonaniu na nich usług) zostaną wywiezione z terytorium kraju.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż jako zarejestrowany podatnik VAT UE Spółka, zgłosiła zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Dokonuje i nadal będzie dokonywała sprzedaży podzespołów na rzecz kontrahenta będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej w Danii, zarejestrowanego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Towar będzie dostarczać najpierw do polskiej firmy, w której montowane będą aparaty słuchowe z udziałem tych podzespołów. Firma ta będzie podmiotem świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Po zmontowaniu, aparaty słuchowe zawierające podzespoły, będą wywożone z terytorium Polski bezpośrednio do Danii, do klienta kontrahenta Spółki. W deklaracjach podatkowych oraz w informacjach podsumowujących Spółka będzie wykazywać te dostawy jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. Będzie otrzymywać zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towarów (w przypadku późniejszego otrzymania zapłaty dokona korekty podatku należnego). Od podmiotu trzeciego otrzyma comiesięczne informacje potwierdzające, iż przekazane w danym miesiącu podzespoły po wykonaniu usług montażu, zostaną wywiezione z terytorium Polski. W celu identyfikacji informacja ta będzie zawierała wskazanie dokumentów, na podstawie których określone podzespoły zostaną przekazane ze Spółki do podmiotu trzeciego. Ponadto, na podstawie odrębnego porozumienia, podmiot ten zobowiązany będzie do gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wywóz poza terytorium Polski produktów, w skład których wchodzą komponenty dostarczane przez Spółkę, do gromadzenia dowodów potwierdzających dostarczenie towarów do odbiorcy. Zobowiązany będzie również na żądanie Spółki, przedłożyć Jej do wglądu całość tej dokumentacji.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podane we wniosku fakty potwierdzają, że Spółka wypełni przesłanki określone w § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., tj. w:

*

pkt 1, gdyż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE,

*

pkt 2, gdyż Spółka przekaże nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym,

*

pkt 3, gdyż Spółka wykaże przedmiotowe dostawy w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym wystawi fakturę oraz w informacji podsumowującej VAT-UE za odpowiedni kwartał,

*

pkt 4, gdyż Spółka otrzyma zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru, a w przypadku otrzymania zapłaty w terminie późniejszym dokona korekty podatku należnego,

*

pkt 5, gdyż Spółka będzie posiadać dokumenty wskazujące, iż towary po wykonaniu na nich usług zostaną wywiezione z terytorium kraju.

Przepis ten nie precyzuje ani formy, ani rodzaju dokumentów, z których ma wynikać, że towary przekazywane podmiotowi polskiemu, który wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zostaną po ich wykonaniu wywiezione z terytorium kraju. Należy więc uznać, że chodzi tu o wszelkie dokumenty, które w sposób jednoznaczny będą stwierdzały, że konkretna partia towarów przekazana podmiotowi polskiemu zostanie po wykonaniu usługi wywieziona z terytorium kraju. Spółka będzie dysponować potwierdzeniem wystawionym przez podmiot polski, wykonujący usługi na ruchomym majątku rzeczowym wskazującym, że po ich wykonaniu towary zostaną wywiezione z terytorium kraju. W celu identyfikacji informacja ta będzie zawierała wskazanie dokumentów, na podstawie których określone podzespoły zostaną przekazane ze Spółki do podmiotu trzeciego. Uznać więc należy, że posiadane dokumenty będą pozwalały na identyfikację towarów przekazywanych do podmiotu trzeciego, które następnie zostaną wywiezione poza terytorium kraju, zatem będą dokumentami, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż dokonując planowanych transakcji z kontrahentem duńskim, Spółka spełni warunki, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. Zatem będzie miała prawo stosować 0 % stawkę podatku do opisanych we wniosku transakcji, na podstawie § 9 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl