ITPP2/443-956/10/AP - Brak możliwości odliczenia przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z przebudową drogi powiatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-956/10/AP Brak możliwości odliczenia przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z przebudową drogi powiatowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.), uzupełnionym w dniach 24 września i 18 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi szansą powiększenia obszarów inwestycyjnych Powiatu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 24 września i 18 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi szansą powiększenia obszarów inwestycyjnych Powiatu".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat, posiadający status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO na lata 2007-2013, na realizację projektu pn. "Przebudowa drogi szansą powiększenia obszarów inwestycyjnych Powiatu". Przedmiotem projektu jest przebudowa dróg stanowiących ciąg komunikacyjny pomiędzy czterema miejscowościami, o łącznej długości 12.078 mb. Zadanie realizuje jednostka organizacyjna Powiatu - Zarząd Dróg Powiatowych. W związku z przedmiotową inwestycją Powiat, jak również ww. jednostka realizująca zadanie, nie będą wykonywać czynności opodatkowanych, uzyskiwać w związku z tą inwestycją żadnych dochodów. Z uwagi na to, że jest to inwestycja należąca do zadań własnych Powiatu, po jej ukończeniu przebudowana droga będzie ogólnodostępna, przeznaczona na użytek publiczny. Inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z ww. projektem zabezpieczono środki na jego realizację z dochodów własnych i RPO na lata 2007-2013 bez możliwości odzyskania podatku zapłaconego przez wykonawcę. Podatek jako niepodlegający odliczeniu został zakwalifikowany do dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wydatków inwestycyjnych związanych z wymienionym projektem, podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym projektem Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług, ponieważ inwestycja po jej zakończeniu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, a wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiat, za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej, realizuje zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w związku z którym ubiega się o dofinansowanie ze środków EFRR. Projekt dotyczy przebudowy dróg lokalnych pomiędzy czterema miejscowościami, zlokalizowanymi na terenie Powiatu. Po zakończeniu inwestycji drogi będą przeznaczone do użytku publicznego i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane w ramach projektu towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl