ITPP2/443-954a/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-954a/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Modernizacja i rozbudowa świetlic z wyposażeniem w M. T., M. Tr. i T." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 22 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Modernizacja i rozbudowa świetlic z wyposażeniem w M. T., M. Tr. i T.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o działalności kulturalnej oraz działalność gospodarczą w obiektach będących w Jego władaniu, która ma na celu pozyskanie dodatkowych środków finansowych na działalność kulturalną. Odpowiednie zapisy dające prawo do prowadzenia, oprócz działalności kulturalnej, działalności gospodarczej, znajdują się w statucie Wnioskodawcy.

W polityce rachunkowej istnieje zapis dotyczący obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej przyznanych dotacji celowych oraz wydatków dokonywanych z tych środków. Wnioskodawca obecnie realizuje 3 projekty, m.in. pn. "Modernizacja i rozbudowa świetlic z wyposażeniem w M. T., M. Tr. i T.", w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego PROW 2007-2013 (zadanie inwestycyjne). Wszystkie wnioski o dofinansowanie mają się przyczynić do rozszerzenia oferty kulturalnej oraz polepszenia jakości usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym Wnioskodawca poczynił wydatki, gdzie podatek od towarów i usług nie jest wydatkiem kwalifikowanym, gdyż w okresie składania wniosku o dofinansowanie nie był podatnikiem tego podatku. Podatnikiem stał się od dnia 1 kwietnia 2010 r. Do tej pory Wnioskodawca odlicza 100% podatku naliczonego od czynności, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Nie korzysta z ustalenia proporcji, gdyż w poprzednim roku nie był podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie sytuacja się zmieniła. Oprócz działalności kulturalnej, w miarę zapotrzebowania, organizować będzie odpłatne usługi kulturalne, gastronomiczne, wynajmowanie sal, itp. Z tego tytułu będzie pobierać opłaty za sprzedaż usług opodatkowanych. Innymi słowy, inwestycje służyć będą czynnościom opodatkowanym (działalność gospodarcza) oraz czynnościom nieopodatkowanym (działalność kulturalna).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzeniem tego typu działalności przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów i jaką metodą.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia podatku w całości, gdyż realizacja przedmiotowych projektów służyć będzie zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i czynnościom zwolnionym (działalności kulturalnej i gospodarczej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3 tegoż artykułu).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (ust. 4).

Stosownie do treści ust. 8 tegoż artykułu, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o działalności kulturalnej oraz działalność gospodarczą w obiektach będących w Jego władaniu, która ma na celu pozyskanie dodatkowych środków finansowych na działalność kulturalną. Obecnie realizuje 3 projekty, m.in. projekt pn. "Modernizacja i rozbudowa świetlic z wyposażeniem w M. T., M. Tr. i T.", w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW 2007-2013 (zadanie inwestycyjne). W związku z powyższym Wnioskodawca poczynił wydatki, gdzie podatek od towarów i usług nie jest wydatkiem kwalifikowanym, gdyż w okresie składania wniosku o dofinansowanie nie był podatnikiem tego podatku. Podatnikiem stał się od dnia 1 kwietnia 2010 r. Do tej pory Wnioskodawca odlicza 100% podatku naliczonego od czynności, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Nie korzysta z ustalenia proporcji, gdyż w poprzednim roku nie był podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie sytuacja się zmieniła. Oprócz działalności kulturalnej, w miarę zapotrzebowania, organizować będzie odpłatne usługi kulturalne, gastronomiczne, wynajmowanie sal, itp. Z tego tytułu będzie pobierać opłaty za sprzedaż usług opodatkowanych. Innymi słowy, inwestycje służyć będą czynnościom opodatkowanym (działalność gospodarcza) oraz czynnościom nieopodatkowanym (działalność kulturalna).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jedynie w takim zakresie w jakim dokonane zakupy mają (będą miały) związek ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to przysługuje o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Obliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego powinno nastąpić w oparciu o proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej w formie protokołu z naczelnikiem urzędu skarbowego. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, według którego przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl