ITPP2/443-950/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-950/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), uzupełnionym w dniach: 21 i 25 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie plaży" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach: 21 i 25 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie plaży".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu pn. "Zagospodarowanie plaży" pomiędzy Województwem (Instytucja Zarządzająca), a Gminą Miejską (Beneficjent), podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski (dalej Urząd). Wskazany projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zakres przedmiotowy niniejszego projektu obejmuje roboty drogowe, sanitarne i elektryczne, w wyniku których powstanie nowy obiekt turystyczny i rekreacyjny (m.in. budynek parterowy dla potrzeb wc, pawilon ratownika, boisko do piłki plażowej, pomost i ślizgawki wodne), zmodernizowana zostanie plaża, parking i ciągi pieszo-rowerowe. Faktury są wystawiane na Urząd, który jako gminna samorządowa jednostka organizacyjna wykonuje zadania administracji publicznej. Poprzez realizację projektu powstanie obiekt użyteczności publicznej w zakresie rekreacji zbiorowej. Projekt nie jest projektem generującym jakikolwiek dochód. Za użytkowanie plaży miejskiej Urząd nie będzie pobierał żadnych kwot należnych, ani czerpał zysków za korzystanie z obiektu. Nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie:

Czy Urząd ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, Urząd nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wskazał, prawo to przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, a dokonywane przez Urząd zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto nadmienił, iż nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ środki unijne, o które się ubiega, nie są środkami z § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Urząd jest podmiotem realizującym projekt obejmujący roboty drogowe, sanitarne i elektryczne, w wyniku których powstanie nowy obiekt turystyczny i rekreacyjny (m.in. budynek parterowy dla potrzeb wc, pawilon ratownika, boisko do piłki plażowej, pomost i ślizgawki wodne), zmodernizowana zostanie plaża, parking i ciągi pieszo-rowerowe. W związku z jego realizacją ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej. Faktury wystawiane są na Urząd, który jako gminna samorządowa jednostka organizacyjna wykonuje zadania administracji publicznej. Z tytułu realizacji projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Urząd nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl