ITPP2/443-950/08/MD - Opodatkowanie usług organizacji stoisk na targach odbywających się poza granicami kraju na rzecz odbiorców z siedzibą w kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-950/08/MD Opodatkowanie usług organizacji stoisk na targach odbywających się poza granicami kraju na rzecz odbiorców z siedzibą w kraju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 28 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 13 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji stoisk targowych na targach odbywających się poza granicami kraju (na terytorium Wspólnoty) na rzecz odbiorców mających siedzibę w kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji stoisk targowych na targach odbywających się poza granicami kraju (na terytorium Wspólnoty) na rzecz odbiorców mających siedzibę w kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - podatnik posiadający siedzibę w Polsce - zamierza świadczyć usługę polegającą na zorganizowaniu stoiska targowego na targach handlowych na terenie Niemiec, na rzecz biorącego w nich udział polskiego kontrahenta. Usługa ta związana jest głównie z najmem nieruchomości, na której powstanie stoisko i obejmuje też postawienie zabudowy targowej, jej złożenie po zakończeniu targów oraz podłączenie i odłączenie mediów. Z tego tytułu Wnioskodawca będzie obciążony fakturą VAT przez firmę z Niemiec, a następnie wystawi fakturę VAT (bez podatku od towarów i usług) na rzecz kontrahenta polskiego - uczestnika targów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi w zakresie organizacji targów realizowanych poza granicami kraju (na terytorium Wspólnoty) wykonywane przez podatnika mającego siedzibę na terytorium Polski na rzecz odbiorców mających siedzibę w kraju podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. W sytuacji, gdy usługą główną Wnioskodawcy jest wynajem powierzchni wystawienniczej, to należy uznać, że są to usługi związane z nieruchomościami. W związku z tym miejscem świadczenia usługi jest miejsce położenia nieruchomości. Usługa ta, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, bowiem nie jest świadczona na terytorium kraju. Nie jest więc spełniona dyspozycja art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl