ITPP2/443-95/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-95/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania korekty podatku należnego w trybie art. 89a ustawy, po ponownej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania korekty podatku należnego w trybie art. 89a ustawy, po ponownej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 1997-2008, będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadziła Pani działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Głównym Pani kontrahentem była firma, dla której produkowano drewniane szkielety meblowe. Sprzedaż dokumentowana była fakturami VAT, a podatek należny odprowadzany. Kontrahent (spółka akcyjna) był i nadal jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2008 r. zaczęły się kłopoty finansowe Pani firmy, ponieważ kontrahent od dłuższego czasu spóźniał się z płatnościami za dostarczony towar. Kwota zaległości przekroczyła 200 tyś. zł, a firma utraciła płynność finansową.

W miesiącu lipcu 2008 r. dłużnik wystąpił do sądu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości z możliwością układu. W dniu 13 października 2008 r. sąd przychylił się do tego wniosku. W związku z brakiem zamówień i innych kooperantów dokonała Pani zwolnień pracowników, a w dniu 30 września 2008 r. wyrejestrowała firmę oraz zrezygnowała ze statusu zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług.

Obecnie w związku z pewnymi możliwościami kooperacyjnymi rozważa Pani możliwość ponownej rejestracji firmy (jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) oraz powtórnej rejestracji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W związku z nowymi przepisami ustawy o podatku od towarów w zakresie tzw. ulgi za złe długi, planuje Pani wystąpić do urzędu skarbowego z korektą deklaracji VAT-7 za odpowiednie miesiące 2007 i 2008 r. i odzyskać należny podatek od towarów i usług, wykazany na fakturach, za które nie otrzymała Pani zapłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozpoczynając ponownie działalność gospodarczą, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie Pani mogła, mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, wystąpić do urzędu skarbowego z korektą deklaracji VAT-7, dotyczących wskazanych miesięcy z okresu działalności w latach 2007 i 2008 i skorzystać z tzw. ulgi za złe długi.

Zdaniem Pani skorzystanie z tzw. ulgi za złe długi będzie uprawnione, gdyż jest to obecnie uzależnione, zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 7 listopada 2008 r., od warunków, które zostaną spełnione bowiem:

* dostawa surowca była dokonana na rzecz podatnika zarejestrowanego jako czynny i niebędącego w stanie upadłości czy likwidacji;

* wierzytelności zostały wykazane w deklaracjach jako obrót opodatkowany;

* wierzyciel oraz dłużnik na dzień dokonania korekty objętej ulgą będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;

* wierzytelności nie są zbyte;

* nie upłynęły jeszcze dwa lata licząc od końca roku, w którym były wystawione przedmiotowe faktury;

* wierzyciel zawiadomi dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego, uzyskując potwierdzenie jego odbioru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.- podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (ust. 1a).

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

4.

wierzytelności nie zostały zbyte,

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pani dokonać korekty podatku należnego w zakresie nieściągalnych wierzytelności, które powstały w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa korekta, zgodnie z zaproponowanym przez Panią schematem postępowania, polegałaby na skorygowaniu deklaracji VAT-7 za miesiące, w których został wykazany podatek należny. Nieuregulowane faktury, opiewające na wartość sprzedanych towarów, wystawiono w latach 2007-2008, tj. w okresie, w którym była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Brak zamówień na produkowane towary sprawił, że zaprzestała Pani prowadzenia działalności gospodarczej, rezygnując jednocześnie ze statusu podatnika podatku od towarów i usług. Aktualnie, mając na uwadze nowy stan prawny, oraz możliwość wznowienia działalności gospodarczej, planuje Pani ponowną rejestrację w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Na tym tle powzięła Pani wątpliwość co do zasadności skorzystania z tzw. ulgi za złe długi w odniesieniu do wierzytelności, które stały się wymagalne przed ponowną rejestracją dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze fakt, że spełnione zostaną przesłanki zawarte w znowelizowanym art. 89a ust. 2 ustawy, gdyż - jak wskazała Pani w złożonym wniosku - dostawa towarów (surowca) dokonana była na rzecz podatnika zarejestrowanego jako czynny i niebędącego w stanie upadłości, czy likwidacji; wierzytelności zostały wykazane w deklaracjach jako obrót opodatkowany; wierzyciel oraz dłużnik na dzień dokonania korekty będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni; wierzytelności nie są zbyte; nie upłynęły jeszcze dwa lata licząc od końca roku, w którym były wystawione przedmiotowe faktury; wierzyciel zawiadomi dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego, uzyskując potwierdzenie jego odbioru, będzie Pani uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi za złe długi. Przy czym, odwołując się do nowego brzmienia art. 89a ust. 1 ustawy, dodanego ust. 1a tego artykułu, oraz faktu, że przedmiotowe wierzytelności wynikają z faktur wystawionych m.in. w trakcie 2008 r., wykazanie, iż nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, uzależnione jest od nieuregulowania ich przez dłużnika w okresie 180 dni, licząc od terminu płatności określonego w tych fakturach lub zawartego w umowie łączącej wierzyciela i dłużnika.

Odnosząc się natomiast do zaproponowanego przez Panią sposobu zrealizowania korekty podatku należnego w trybie art. 89a ustawy, tj. poprzez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za miesiące, w których został wykazany ten podatek, to nie znajduje on oparcia w powołanych regulacjach. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 89a ust. 3, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6 (14-dniowy termin na uregulowanie należności przez dłużnika), nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6. (...). Oznacza to, że ewentualna korekta podatku należnego w odniesieniu do wierzytelności objętych jednym zawiadomieniem, przy uwzględnieniu terminów wprowadzonych przez ten przepis, winna być dokonana jednorazowo i "na bieżąco".

Zatem, potwierdzając prawo do skorzystania z tzw. ulgi za złe długi w zakresie nieściągalnych wierzytelności, wobec błędnego sposobu jej realizacji zaproponowanego we wniosku, stanowisko Pani należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl