ITPP2/443-938/11/AD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji finansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-938/11/AD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji finansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pn. "Informator turystyczny promujący walory naturalne - jeziora i rzeki..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pn. "Informator turystyczny promujący walory naturalne - jeziora i rzeki...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa, działająca na terenie Lokalnej Grupy Rybackiej, będące członkiem Lokalnej Grupy Działania będzie realizowała operację pn. "Informator turystyczny promujący walory naturalne - jeziora i rzeki..." z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" przewidzianego w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Na realizację operacji Samorząd Województwa przyznał pomoc w kwocie 6.109,18 zł, co nie przekracza 70% kosztów kwalifikowalnych operacji. Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna. W ramach ww. operacji Stowarzyszenie sfinansuje koszty związane z zakupem usługi dotyczącej wydania oraz opracowania informatora. Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy, jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w powołanym przepisie ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie składało i nie składa deklaracji VAT-7. Operacja związana jest z prowadzoną działalnością LSR, gdyż jej celem jest umożliwienie mieszkańcom obszaru LGD oraz przyjezdnym turystom poznania walorów naturalnych jezior i rzek znajdujących się na terenie tego obszaru poprzez opracowanie, zredagowanie, wydanie oraz udostępnienie informatora turystycznego na całym obszarze LGD. Ponadto operacja związana jest celami zawartymi w PROW 2007-2013 w odniesieniu do poprawy jakości życia mieszkańców terenów wiejskich. W wyniku realizacji operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy, będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji finansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z ww. operacją. Otrzymana pomoc finansowa na realizację operacji nie będzie prowadziła do tego, że Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że płatność nie jest związana z usługami świadczonymi odpłatnie i nie podlega opodatkowaniu. Pomocy finansowej nie można powiązać ze świadczeniem konkretnych usług, zatem nie powinna być wykazywana, jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji przedsięwzięcia nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Końcowo należy wskazać, że kwestia dotycząca opodatkowania otrzymanego dofinansowania nie była przedmiotem rozstrzygnięcia, ponieważ nie postawiono w tym zakresie pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl