ITPP2/443-932/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-932/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Odnowa i rozwój wsi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Odnowa i rozwój wsi"

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie składała wniosek do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" planuje się przeprowadzenie remontu obiektów świetlic wiejskich z zagospodarowaniem terenów wokół budynków. Realizacja powyższej inwestycji związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy zakresu utrzymania gminnych obiektów kultury zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Udział finansowy Gminy to 25% ogólnej kwoty przewidzianej inwestycji ok. 644 tys. zł (na trzy wnioski). Dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Gmina może uzyskać do 75% kosztów kwalifikowanych. Przedmiot inwestycji po zakończeniu realizacji zostanie nieodpłatnie przekazany do użytkowania społeczeństwu Gminy i nie będzie udostępniony żadnym podmiotom do osiągnięcia jakichkolwiek zysków, wobec czego nie będzie źródłem przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Gminę podatku od towarów i usług z tytułu realizowanych inwestycji - remontu świetlic wiejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny. W tym przypadku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, bowiem jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego bądź zwrotu różnicy podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, nie przysługuje również zwrot podatku od towarów i usług na podstawie § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), z uwagi na fakt, iż środki finansowe, które zostaną otrzymane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia. Gmina nie można również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Z godnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, że od dnia 1 grudnia 2008 r. w odniesieniu do przedmiotowej interpretacji zastosowanie będą miały § 8 ust. 3 i 4 oraz § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10 84, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl