ITPP2/443-926/09/PS - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego „Renowacja i uporządkowanie zespołu poklasztornego i cmentarza grzebalnego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-926/09/PS Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego „Renowacja i uporządkowanie zespołu poklasztornego i cmentarza grzebalnego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego współfinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - oś 3 "Odnowa i rozwój wsi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego współfinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - oś 3 "Odnowa i rozwój wsi".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza tego podatku.

Obecnie realizuje zadanie pn. "Renowacja i uporządkowanie zespołu poklasztornego i cmentarza grzebalnego". Zadanie to polega na renowacji i porządkowaniu zespołu poklasztornego i cmentarza grzebalnego przez wykonanie:

a.

w Kaplicy Grobowej: schodów z poręczami-balustradami, orynnowania i konserwacji dachu, elewacji zewnętrznej z oświetleniem, remontu stolarki okiennej i drzwiowej oraz zabezpieczenia dzwonów przed ptakami;

b.

w Kościele: schodów z poręczami i podjazdu dla osób niepełnosprawnych, orynnowania i konserwacji dachu, iluminacji zewnętrznej bryły Kościoła i oświetlenia Parku, gabloty informacyjnej, dróg i alejek spacerowych i procesyjnych, głównej bramy wjazdowej i dodatkowej bocznej furty, ławek parkowych, nasadzeń zieleni terenu parku;

c.

w Klasztorze: wykonanie schodów z poręczami i podjazdu dla osób niepełnosprawnych, konserwacji dachu i orynnowania budynku, oświetlenia wokół obiektu, tablicy informacyjnej, drogi wewnętrznej, miejsca parkingowe i alejek spacerowych, ławek parkowych, nasadzeń zieleni na terenie obiektu, remontu stolarki okiennej i drzwiowej;

d.

na terenie cmentarza grzebalnego: urządzeń komunikacyjnych, tj. alejek, bramy wjazdowej i drogi dojazdowej do kontenera, tablicy informacyjnej.

Towary i usługi zostały szczegółowo wskazane w wypisach z przedmiarów robót nr 05/09; 6/09; 001-00-016. Obiekty, na których są prowadzone prace renowacyjno-remontowe wpisane są do rejestru zabytków. Powyższe zadania dofinansowane są w 75 % kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013, działanie: "Odnowa i rozwój wsi" oraz ze środków własnych. W tym programie prace renowacyjne obejmują prace na zewnątrz obiektów zabytkowych: dach, elewacja, uporządkowanie terenu (np. parkingi, drogi dojazdowe, chodniki, bramy, iluminacja i oświetlenie obiektów, zieleń przy obiektach), stolarka zewnętrzna. Inwestycja służy odnowie obiektów i poprawy warunków z bezpłatnego ich korzystania turystom i mieszkańcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego realizowanego przy udziale środków finansowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - oś 3 "Odnowa i rozwój wsi".

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, ponieważ nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisów jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Parafia, niebędąca podatnikiem podatku od towarów i usług, poniosła wydatki, które przeznaczone zostały między innymi na: prace renowacyjne obejmujące roboty na zewnątrz obiektów zabytkowych: dach, elewacja, uporządkowanie terenu, np. parkingi, drogi dojazdowe, chodniki, bramy, iluminacja i oświetlenie obiektów, zieleń przy obiektach, stolarka zewnętrzna.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług, gdyż zakupy te nie mają związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, jak również Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl