ITPP2/443-921a/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-921a/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności odpłatnego udostępniania Hali Sportowej na rzecz podmiotów trzecich oraz niepodlegania opodatkowaniu czynności nieodpłatnego jej udostępniania na cele gminne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności odpłatnego udostępniania Hali Sportowej na rzecz podmiotów trzecich oraz niepodlegania opodatkowaniu czynności nieodpłatnego jej udostępniania na cele gminne.

We wniosku zostały przedstawione stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2009-2011 zrealizowała inwestycję polegającą na budowie hali sportowej wraz z zapleczem przy Zespole Szkół w miejscowości G. (dalej: Inwestycja lub Hala Sportowa). Inwestycja została zakończona i oddana do użytkowania w 2011 r. Sfinansowana została ze środków własnych Gminy oraz ze środków pochodzących z dotacji celowej udzielonej przez Województwo. Dotychczas Gmina nie odliczyła podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizacją Inwestycji. Od samego początku (tekst jedn.: momentu podjęcia decyzji o realizacji Inwestycji) Hala Sportowa miała być wykorzystywana przez Gminę dla celów wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Od momentu oddania Inwestycji do użytkowania jest ona wykorzystywana w dwojaki sposób:

1.

jest udostępniana nieodpłatnie w celu realizacji przez Gminę zadań nałożonych przepisami prawa, przede wszystkim ustawy o samorządzie gminnym, tj. w szczególności jest wykorzystywana w celu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego przez Zespół Szkół oraz dla celów działalności lokalnych stowarzyszeń, klubów sportowych i innych osób oraz podmiotów wskazanych w zarządzeniu Wójta Gminy z dnia 1 lutego 2011 r.;

2.

jest udostępniana odpłatnie dla celów komercyjnych na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami trzecimi; cennik za korzystanie z Hali Sportowej został określony w ww. zarządzeniu Wójta Gminy z dnia 1 lutego 2011 r. w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z hali sportowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy prawidłowe jest podejście, zgodnie z którym odpłatne udostępnienie (wynajem) Hali Sportowej (lub jej części) na rzecz podmiotów trzecich (osób fizycznych i firm) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

* Czy prawidłowe jest podejście, zgodnie z którym nieodpłatne udostępnienie Hali Sportowej przez Gminę na cele gminne stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnienie przez niego (wynajem) Hali Sportowej (lub jej części) na rzecz podmiotów trzecich (osób fizycznych i firm) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzasadnieniu stanowiska Gmina wskazała, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustęp 2 tego artykułu wskazuje natomiast, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stwierdziła, że w świetle wskazanych przepisów, mając na uwadze fakt, że udostępnia Halę Sportową (lub jej część) w sposób odpłatny na rzecz podmiotów trzecich na podstawie umów cywilnoprawnych, występuje jako podatnik VAT. Natomiast odpłatne udostępnienie (wynajem) Hali Sportowej (lub jej części) na rzecz tych podmiotów stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Podniosła, że stanowisko takie zostało potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

* w interpretacji z dnia 28 lutego 2013 r. (sygn. IPTPP1/443-979/12-4/AK), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że "świadczone przez Gminę usługi odpłatnego wynajmu hali sportowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług",

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 stycznia 2013 r.

W odniesieniu do pytania drugiego Gmina zaprezentowała stanowisko, że nieodpłatne udostępnienie Hali Sportowej na cele gminne stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu, tj. nie ma obowiązku naliczania podatku VAT z tego tytułu.

Odwołując się do brzmienia art. 15 ust. 6 ustawy stwierdziła, że z uwagi na fakt, że w analizowanym przypadku za pomocą Hali Sportowej wykonuje również czynności własne, to w zakresie tych czynności nie działa w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, nieodpłatne udostępnienie Hali Sportowej przez Gminę na cele gminne stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Gmina podniosła, że nawet gdyby hipotetycznie uznać, że we wskazanej sytuacji działa w charakterze podatnika VAT, to art. 8 ust. 2 ustawy zrównuje zużycie towarów z odpłatnym świadczeniem usług wyłącznie w sytuacji, gdy dane świadczenie jest wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W opinii Gminy, nawet w ewentualnym przypadku uznania przez organy podatkowe, że we wskazanej sytuacji działa w roli podatnika VAT, nieodpłatne użycie towarów byłoby wykonywane w ramach działalności prowadzonej przez Gminę i w związku z powyższym wskazany przepis i tak nie znalazłby zastosowania. Nieodpłatne wykorzystanie Hali Gimnastycznej ma bowiem charakter stricte służący realizacji zadań Gminy i tym samym jej działalności. Dodała, że stanowisko takie zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, przykładowo:

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 lutego 2011 r. (sygn. ILPP2/443-1885/10-3/BA), zgodnie z którą "przekazanie na podstawie bezpłatnego użyczenia przedmiotowej inwestycji Szkole...., nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do używania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych)";

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 września 2010 r. (sygn. ILPP2/443-939/10-3/MN), w której organ podatkowy stwierdził, że "mając na uwadze fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stwierdzić należy, iż nieodpłatne udostępnianie Hali ww. podmiotom jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym nie ma podstaw do opodatkowania ww. czynności (nieodpłatnego udostępniania Hali) podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnienie Hali szkołom/przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę - nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług";

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 czerwca 2008 r. (sygn. IBPP1/443-886/08/LSz), w której organ podatkowy stwierdził, że "Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne udostępnianie szkołom obiektu hali sportowej w ramach prowadzonych przez te jednostki zajęć i zawodów sportowych) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług";

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 listopada 2012 r. (sygn. ITPP1/443-1051/12/MN), w której organ podatkowy potwierdził brak obowiązku naliczania podatku VAT w odniesieniu do nieodpłatnego udostępnienia kortu tenisowego dzieciom i młodzieży.

Reasumując Gmina stwierdziła, że prawidłowe jest podejście, zgodnie z którym nieodpłatne udostępnianie Hali Sportowej dla celów gminnych stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT, w związku z czym nie jest (ani nie była) zobowiązana do naliczenia podatku należnego w związku z tą czynnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informuje się, że w kwestii prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Hali Sportowej i możliwości wnioskowania o zwrot pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z tą Inwestycją, wydano postanowienie nr ITPP2/443-921b/13/AW.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl