ITPP2/443-921/09/RS - Zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku uzyskania przez zakład budżetowy, prowadzący działalność w zakresie transportu zbiorowego, dotacji przedmiotowej przyznanej jako dopłata do biletów ulgowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-921/09/RS Zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku uzyskania przez zakład budżetowy, prowadzący działalność w zakresie transportu zbiorowego, dotacji przedmiotowej przyznanej jako dopłata do biletów ulgowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych z budżetu miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych z budżetu miasta.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, działającym na podstawie Uchwały Zarządu Miasta z dnia 23 grudnia 1991 r. Zgodnie ze statutem, przedmiotem Jego działalności jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie transportu zbiorowego poprzez świadczenie usług publicznych. Zakres działania obejmuje przewozy wraz z całą infrastrukturą, a w szczególności przystanki i sprzedaż biletów. Ceny za usługi przewozowe i zasady korzystania ze środków komunikacji miejskiej określa Rada Miejska w drodze uchwał. Zakład otrzymuje dotację przedmiotową przyznawaną jako dopłata do biletów ulgowych, stanowiącą obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z obowiązującym Zakład rozporządzeniem Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., od dnia 1 stycznia 2010 r. zmieni się sposób przyznawania ww. dotacji. Dotacja ta będzie miała charakter rekompensaty poniesionych kosztów w wysokości nie pokrytej wpływami. W związku z powyższym w miesiącu listopadzie Rada Miejska planuje podjąć uchwałę w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej do kosztów 1 wozokilometra. Planowana kwota dotacji będzie wynikała z pomnożenia planowanych wozokilometrów i stawki dotacji przedmiotowej za 1 wozokilometr. Istotą otrzymanej dotacji będzie dofinansowanie kosztów działalności bieżącej, na którą składają się m.in. zakup paliwa i olejów, wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi oraz zakup części zamiennych, itp. Otrzymana dotacja będzie podlegała rozliczeniu uwzględniając faktyczne wykonanie wozokilometrów. W przypadku niewykonania planowanych wozokilometrów oraz niewłaściwej jakości usług, dotacja zostanie pomniejszona. Nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonej usługi i nie wpłynie na poziom cen biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje przedmiotowe otrzymywane z budżetu Miasta od 2010 r. będą stanowiły obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, iż otrzymywana z budżetu Miasta dotacja przedmiotowa jest kalkulowana jako dopłata do kosztu 1 wozokilometra na częściowe pokrycie kosztów działalności, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie można jej przyporządkować konkretnej usłudze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosowanie do postanowień zawartych w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Jednostka prowadzi działalność w zakresie transportu zbiorowego. Ceny za te usługi, jak i zasady korzystania ze środków komunikacji miejskiej określa Rada Miejska w drodze uchwał. Otrzymuje dotację przedmiotową przyznawaną jako dopłata do biletów ulgowych stanowiącą obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z rozporządzeniem Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., od dnia 1 stycznia 2010 r. przyznawana dotacja przedmiotowa będzie miała charakter rekompensaty poniesionych kosztów w wysokości nie pokrytej wpływami. Planowana kwota będzie wynikała z pomnożenia planowanych wozokilometrów i stawki dotacji za 1 wozokilometr. Istotą otrzymanej dotacji będzie dofinansowanie kosztów działalności bieżącej m.in. zakupu paliwa i olejów, wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi, zakupu części zamiennych, itp. Dotacja będzie podlegała rozliczeniu uwzględniając faktyczne wykonane wozokilometry. W przypadku niewykonania planowanych wozokilometrów oraz niewłaściwej jakości usług, dotacja zostanie pomniejszona.

Z treści art. 29 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub usługi.

Dla uznania dotacji za element zwiększający obrót istotne jest ustalenie, czy ma ona na celu sfinansowanie lub dofinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem lub mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie stanowią obrotu w rozumieniu ww. przepisu, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dotacja przedmiotowa, którą będzie otrzymywał Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2010 r., nie będzie miała zawiązku ze sprzedażą, gdyż nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ale przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów bieżącej działalności. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja finansująca koszty, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec powyższego otrzymane dotacje nie będą stanowiły obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl