ITPP2/443-919/09/KT - Uprawnienie stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.3.1 - "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-919/09/KT Uprawnienie stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.3.1 - "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.3.1 - "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.3.1 - "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych tym podatkiem. Działając jako Lokalna Grupa Działania, uzyskało dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Oś LEADER, na realizację operacji w zakresie działania 4.3.1 - "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Celem projektu jest podniesienie jakości życia, oparte na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych, a także wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru objętego działaniem grupy oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania Jego biura.

Realizacja projektu polegała m.in. na stworzeniu strony internetowej, organizacji bezpłatnego szkolenia dla członków zarządu Stowarzyszenia, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, opracowaniu i emisji spotów radiowych na potrzeby realizacji projektu i druku materiałów promocyjnych, które udostępniano bezpłatnie osobom zainteresowanym możliwością uzyskania dofinansowania na rozwój obszarów wiejskich.

Projekt obejmuje koszty związane z nabyciem następujących towarów i usług: materiały biurowe, urządzenia i sprzęt biurowy, meble biurowe, wynagrodzenie pracownika biura, usługi telekomunikacyjne, usługi informatyczne, usługi finansowo-księgowe oraz prawne, wynajem pomieszczeń biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi zewnętrznych doradców i ekspertów, usługa organizacji szkolenia (w tym także wyżywienie dla uczestników).

Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji ww. zadania. W związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, co - zdaniem Wnioskodawcy - skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach z tytułu realizacji zadania.

Projekt realizowany jest w czterech etapach. Każdy z etapów kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Do każdego ze składanych wniosków o płatność Stowarzyszenie zobligowane jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy etapu pierwszego projektu, który realizowany był od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji przedmiotowego zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określały katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach dawało prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2010 r. powyższą kwestię uregulowano w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), oraz § 7 ust. 3 i 4.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż poniesione wydatki związane z realizacją projektu, nie są wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (Stowarzyszenie nie prowadzi takiej działalności). Otrzymaną pomoc finansową przeznaczono na nabycie takich towarów i usług jak: materiały biurowe, urządzenia i sprzęt biurowy, meble biurowe, wynagrodzenie pracownika biura, usługi telekomunikacyjne, usługi informatyczne, usługi finansowo-księgowe oraz prawne, wynajem pomieszczeń biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi zewnętrznych doradców i ekspertów, usługa organizacji szkolenia (w tym także wyżywienie dla uczestników). Ponadto wskazano, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do odzyskania tego podatku, gdyż - jak wynika z treści wniosku - otrzymane na realizację projektu, dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl