ITPP2/443-915/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-915/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 8 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. "Cudze chwalicie, swego nie znacie - promocja kultury ludowej na Międzynarodowym Festiwalu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. "Cudze chwalicie, swego nie znacie - promocja kultury ludowej na Międzynarodowym Festiwalu".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustaw z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427).

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem, mającym na celu rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających rozwojowi kultury i folkloru różnych regionów Polski, Europy i świata. Swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a dla realizowania swych celów może prowadzić działalność poza granicami kraju.

W dniu 1 września 2010 r. Stowarzyszenie podpisze z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na operację pn. "Cudze chwalicie, swego nie znacie-promocja kultury ludowej na Międzynarodowym Festiwalu" z zakresu małych projektów, w ramach Programu Osi 4 " Leader", Działania 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013.

Celem zadania jest promocja kultury ludowej na ww. festiwalu, integrowanie społeczności lokalnej wokół działalności zespołu, przywracanie lokalnego dziedzictwa tańców i pieśni, aktywizacja społeczności lokalnej oraz kultywowanie miejscowych tradycji i zwyczajów w ramach działalności zespołu.

Projekt powyższy realizowany jest poprzez:

* udział Zespołu w Międzynarodowym Festiwalu,

* przeprowadzenie warsztatów taneczno-wokalnych przygotowujących zespół do koncertów,

* odtwarzanie lokalnego dziedzictwa tańców i pieśni ludowych,

* pozyskanie nowych członków do zespołu,

* udział zespołu w uroczystościach ważnych dla społeczności lokalnej (festiwale, dożynki, obrzędy związane z Bożym Narodzeniem, Wielkanocą, Dniami Powiatu, itp.).

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie poniesie koszty związane z:

* uczestnictwem członków zespołu w Międzynarodowym Festiwalu,

* usługą transportową dotyczącą dojazdu i powrotu z Międzynarodowego Festiwalu,

* nabyciem baneru, planszy oraz tablicy reklamującej zespół i region,

* nabyciem 5 kompletów strojów (damskich oraz męskich).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazującego, że realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu materiałów i usług związanych realizacją tego zadania.

Stowarzyszenie wskazało, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym brak jest podstaw odzyskania podatku naliczonego poniesionego w ramach powyższego działania, tym samym stanowi on koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje zadanie polegające na promocji kultury ludowej na międzynarodowym festiwalu, integrowaniu społeczności lokalnej wokół działalności zespołu, przywracaniu lokalnego dziedzictwa tańców i pieśni, aktywizacji społeczności lokalnej oraz kultywowaniu miejscowych tradycji i zwyczajów w ramach działalności zespołu. Projekt powyższy realizowany jest między innymi poprzez uczestnictwo Zespołu na festiwalu, uroczystościach ważnych dla społeczności lokalnej (festiwale, dożynki, itp.), odtwarzanie lokalnego dziedzictwa tańców i pieśni ludowych, itp. W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie poniesie koszty związane z uczestnictwem członków zespołu na festiwalu, nabyciem usługi transportowej dotyczącej dojazdu i powrotu z festiwalu, zakupem baneru, planszy, tablicy reklamującej zespół i region oraz strojów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl