ITPP2/443-914/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-914/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym w dniach 28 października i 10 listopada 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 28 października i 10 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (Lokalna Grupa Działania) podpisało w dniu 7 lipca 2009 r. umowę o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju, w ramach której zobowiązało się do osiągnięcia celów ogólnych takich jak:

* wyeksponowanie dziedzictwa przyrodniczo-historycznego,

* zdynamizowanie rozwoju gospodarczego,

* budowanie spójności społeczności lokalnej zgodnie z określoną misją Lokalnej Grupy Działania, jako regionu wykorzystywania inicjatyw społecznych oraz walorów przyrodniczo-historycznych,

* wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru,

* podniesienie poziomu życia społeczności lokalnej.

W dniu 4 listopada 2009 r. Stowarzyszenie zawarło umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego od 2009 r. Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. działania finansowane są koszty utrzymania biura, takie jak: zakupy materiałów biurowych, opłaty telefoniczne i biurowe, obsługa zarządu i rady Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie prowadzi działalność szkoleniową i doradczą dla potencjalnych beneficjentów działań osi PROW. Ma zapewnione środki na funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi IV Leader PROW na lata 2007-2013. Doradza, pomaga i zachęca by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.3.1 PROW. Stowarzyszenie zwołuje radę, która decyduje, jakie projekty najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju. Następnie projekty te przekazywane są do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jego działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i nie może odzyskać podatku naliczonego. W wyniku realizacji przedmiotowej operacji nie osiągnie przychodów, a jego działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się podatnikiem VAT.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, jako podmiot nie będący płatnikiem VAT, może odzyskać podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dotyczących realizacji ww. operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, w roku 2010 nie może odzyskać podatku naliczonego określonego w fakturach dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie (Lokalna Grupa Działania) nie jest i nie było czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jego działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W dniu 4 listopada 2009 r. zawarło umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Otrzymane środki przeznaczone są na finansowanie kosztów utrzymania biura, takich jak: zakupy materiałów biurowych, opłaty telefoniczne i biurowe, obsługa zarządu i rady Stowarzyszenia. Stowarzyszenie, pełniąc funkcję lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi IV Leader PROW na lata 2007-2013, doradza, pomaga i zachęca by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów. Projekty, które - w ocenie rady - najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju, są przekazywane do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W wyniku realizacji opisanych operacji Stowarzyszenie nie osiągnie przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie występuje związek nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Stowarzyszenie czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl