ITPP2/443-912/10/EB - Brak możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy i modernizacji dróg.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-912/10/EB Brak możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy i modernizacji dróg.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg J. i W. wraz z modernizacją drogi M.: stanowiących drogi wewnętrzne obszaru rewitalizowanego Centrum Miasta w B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg J. i W. wraz z modernizacją drogi M.: stanowiących drogi wewnętrzne obszaru rewitalizowanego Centrum Miasta w B.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska realizuje projekt pn. "Przebudowa dróg J. i W. wraz z modernizacją drogi M.: stanowiących drogi wewnętrzne obszaru rewitalizowanego Centrum Miasta w B." w ramach umowy z dnia 29 grudnia 2009 r. o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działania 4.2 - Rewitalizacja miast. Bezpośrednim realizatorem projektu jest Urząd Miasta, tj. gminna samorządowa jednostka budżetowa. W ramach realizacji projektu podpisano następujące umowy:

1.

umowa z dnia 14 maja 2009 r., na wykonanie robót drogowych I etapu, tj. ul. M.

2.

umowa z dnia 5 marca 2010 r., z inspektorem nadzoru,

3.

umowa z dnia 2 kwietnia 2010 r., na wykonanie II etapu inwestycji.

Ponadto prowadzone będą działania związane z promocją projektu, poprzez wykonanie tablic informacyjnych i publikację artykułów prasowych. Realizacja projektu odbywać się będzie w dwóch etapach. Pierwszy etap dotyczy przebudowy ul. M., obejmuje: modernizację jezdni oraz chodników, wykonanie kanalizacji deszczowej, przebudowę gazociągu niskiego ciśnienia, wykonanie oświetlenia, zabezpieczenie sieci telekomunikacyjnej, przebudowę linii energetycznej. Drugi etap - przebudowa ul. J. i W. - polega na: wykonaniu połączenia wodociągowego, przebudowie sieci gazowych niskiego ciśnienia, budowie nowego obwodu oświetlenia drogowego, przebudowie kolizji z linią kablową średniego napięcia, zabezpieczeniu linii telekomunikacyjnych i energetycznych. Pierwszy etap został już wykonany w 2009 r., drugi jest realizowany zgodnie z harmonogramem projektu. Środki trwałe wykonane w ramach inwestycji nie będą przedmiotem jakiejkolwiek sprzedaży. Uzyskane fundusze nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gmina Miejska realizując ww. projekt ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zakresem prac, Gmina nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług wykonanych w ramach realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony wynika z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest beneficjentem środków przyznanych na realizację projektu, finansowanego ze środków unijnych. Projekt jest realizowany w dwóch etapach. Pierwszy - wykonany w 2009 r. - obejmował m.in.: roboty drogowe, wykonanie kanalizacji deszczowej, oświetlenia, przebudowę linii energetycznych i gazociągu niskiego ciśnienia oraz zabezpieczenie sieci telekomunikacyjnej. Drugi etap obejmuje m.in.: budowę chodników, wjazdów bramowych, przebudowę schodów, wykonanie kanalizacji deszczowej, przyłącza wodociągowego, sieci gazowej niskiego ciśnienia, budowę nowego obwodu oświetlenia drogowego, zabezpieczenie linii telekomunikacyjnych i energetycznych. Ponadto prowadzone będą działania związane z promocją projektu, poprzez publikację artykułów prasowych oraz umieszczenie tablic informacyjnych. Bezpośrednim realizatorem projektu jest Urząd Miasta. Środki trwałe powstałe w związku z ww. inwestycją, nie będą przedmiotem sprzedaży. Otrzymane środki finansowe nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl