ITPP2/443-910/11/AD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego promowania turystyki rowerowej oraz integracji osób niepełnosprawnych ze społecznością gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-910/11/AD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego promowania turystyki rowerowej oraz integracji osób niepełnosprawnych ze społecznością gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2011 r., o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projekt.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie realizuje wyłącznie zadania statutowe w obszarze:

1.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

2.

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3.

działalności charytatywnej;

4.

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5.

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

6.

ochrony i promocji zdrowia;

7.

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8.

działalności wspomagającej innowacyjność i eksperymenty pedagogiczne;

9.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

10.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

11.

wypoczynku dzieci i młodzieży;

12.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

13.

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu;

14.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

15.

turystyki i krajoznawstwa;

16.

bezpieczeństwa dzieci i młodzieży;

17.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

18.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

19.

promocji i organizacji wolontariatu;

20.

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

21.

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

22.

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

1.

Organizowanie i finansowanie:

* przedsięwzięć o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, w tym w szczególności seminariów;

* szkoleń, konferencji i konkursów oraz wycieczek;

* imprez kulturalnych, sportowych, edukacyjnych takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących promocji regionu i jego tożsamości kulturowej;

* działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych.

2.

Prowadzenie doradztwa w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.

3.

Współpracę, wymianę doświadczeń i zgłaszanie wniosków organom i instytucjom odpowiedzialnym za działania w obszarze celów Stowarzyszenia.

4.

Gromadzenie i opracowywanie zbiorów dokumentujących tradycje i zwyczaje regionu.

5.

Informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw.

6.

Prowadzenie klubów, kół zainteresowań i organizowanie różnych form wypoczynku i terapii osób niepełnosprawnych.

7.

Rozwijanie bazy lokalowej i zasobów materialnych Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Stowarzyszenie pozyskało środki z samorządów lokalnych (Województwa - Program Leader, powiatu i gminy - realizacja zadań powierzonych).

Pozyskane środki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pozyskane środki nie są wymienione w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 1336).

Wszystkie pozyskane środki przeznaczane są wyłącznie na realizację zadań statutowych.

Obecnie realizowany projekt ma na celu promocję turystyki rowerowej oraz integrację osób niepełnosprawnych ze społecznością gminy. W ramach projektu zostały zakupione m.in. rowery, kaski, kamizelki, itp., a także usługi związane z przygotowaniem i drukiem ulotki promocyjnej oraz strony internetowej. Uczestnicy otrzymają też posiłki podczas wypraw rowerowych oraz pamiątkowe koszulki z nadrukiem.

Projekt jest dofinansowany z programu Leader (Oś 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich) - umowa z samorządem Województwa. Stowarzyszenie z tytułu realizacji ww. projektu nie osiąga żadnego przychodu.

W związku zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu realizowanego zadania nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie będące zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt mający na celu promocję turystyki rowerowej oraz integrację osób niepełnosprawnych ze społecznością gminy. W ramach ww. przedsięwzięcia nabyto towary (m.in. rowery, kaski, kamizelki, itp.), a także usługi związane z przygotowaniem i drukiem ulotki promocyjnej oraz strony internetowej. Uczestnicy otrzymają też posiłki podczas wypraw rowerowych oraz pamiątkowe koszulki z nadrukiem. Stowarzyszenie z tytułu realizacji ww. projektu nie osiąga żadnego przychodu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, a załączony do wniosku statut Stowarzyszenia nie był przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl