ITPP2/443-901c/10/AW - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowaną przez miasto przebudową infrastruktury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-901c/10/AW Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowaną przez miasto przebudową infrastruktury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Połączenie dolnej części portu z drogami lokalnymi poprzez budowę ulicy", w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 29 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Połączenie dolnej części portu z drogami lokalnymi poprzez budowę ulicy", w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto stara się o środki z Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013, Inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach. W ramach ww. programu zamierza złożyć wniosek dotyczący realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Połączenie dolnej części portu z drogami lokalnymi poprzez budowę ulicy". W związku z realizacją tego zadania Miasto dokona nabycia towarów i usług w zakresie nadzoru inwestorskiego i autorskiego, robót budowlanych branży elektrycznej, sanitarnej (budowa kanalizacji deszczowej) oraz budowy nawierzchni drogi. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach zadań własnych i będzie służyć nieodpłatnie celowi publicznemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, iż projekt nie służy sprzedaży opodatkowanej, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji z uwagi na fakt, iż powstały majątek nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej prowadzonej przez Miasto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto zamierza realizować zadanie inwestycyjne, polegające na budowie ulicy, w związku z czym dokona nabycia towarów i usług w zakresie nadzoru inwestorskiego i autorskiego, robót budowlanych branży elektrycznej, sanitarnej (budowa kanalizacji deszczowej) oraz budowy nawierzchni drogi. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach zadań własnych i będzie służyć nieodpłatnie celowi publicznemu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro - jak wynika z treści wniosku - realizacja przedmiotowej inwestycji nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi, Miastu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach tego projektu.

Jednocześnie informuje się, że kwestię możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją innych zadań inwestycyjnych, o których mowa we wniosku, rozstrzygnięto w interpretacjach nr ITPP2/443-901a/10/AW, ITPP2/443-901b/10/AW, ITPP2/443-901d/10/AW, ITPP2/443-901e/10/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl