ITPP2/443-9/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-9/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca budował kanalizację sanitarną. Jednocześnie jako inwestor zastępczy, wykonał dla kilkudziesięciu właścicieli gospodarstw złącze przykanalika z istniejącą kanalizacją domową z pominięciem zbiornika na ścieki (szamba) - złącze od głównej linii (gminnej) do budynku mieszkalnego (własność prywatna). Zainteresowani mieszkańcy wpłacali do kasy Urzędu Gminy należność, która była czasami rozkładana na raty. Na każdą wpłatę wystawiana była faktura VAT, a podatek był odprowadzany do urzędu skarbowego. Po całkowitej spłacie należności Wnioskodawca przekaże protokołem mieszkańcom ww. złącza na własność. Faktura za wykonaną usługę została w całości zapłacona przez Wnioskodawcę (pomimo tego, że część właścicieli ma wpłaty rozłożone na raty). Wnioskodawca będzie świadczył opodatkowaną usługę odbioru ścieków od mieszkańców, którzy brali udział w kosztach budowy.

Wartość środka trwałego Wnioskodawcy (kanalizacji sanitarnej) została pomniejszona o równowartość wpłat od mieszkańców. Od podatku naliczonego na fakturze VAT wykonawcy odjęto podatek od wpłat pobranych od mieszkańców, a pozostałą kwotę - podatek należny - odliczono w deklaracji VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał prawo odliczyć w całości podatek naliczony od wykonanej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo odliczyć naliczony podatek pomimo tego, że mieszkańcy dokonali wpłaty za przyłącza, które będą służyć do odpłatnego świadczenia usług (odbiór ścieków do oczyszczalni) - sprzedaż opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zlecił wykonanie budowy kanalizacji sanitarnej. Przedmiotowa kanalizacja będzie wykorzystywana do odpłatnego świadczenia usług - usług odbioru ścieków od mieszkańców. Po wykonaniu powyższego zlecenia wykonawca wystawił fakturę VAT na całość inwestycji. Faktura została zapłacona w całości. W ramach tej inwestycji Wnioskodawca występował jako inwestor zastępczy w odniesieniu do budowy złączy od głównej linii (gminnej) do budynków mieszkalnych stanowiących własność prywatną mieszkańców Gminy. Na wykonanie powyższych przyłączy Wnioskodawca otrzymał częściowe płatności od mieszkańców, co zostało udokumentowane fakturami VAT. Po całkowitej spłacie należności ww. złącza Wnioskodawca przekaże protokołem mieszkańcom na własność.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez wykonawcę kanalizacji sanitarnej, o ile nie wystąpiły przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl