ITPP2/443-897/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-897/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 8 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "S.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Związek został powołany w 1997 r. na mocy uchwał Rad pięciu Gmin i został zarejestrowany 24 lutego 1998 r. w rejestrze związków międzygminnych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Związek działa na postawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz statutu Związku. W jego skład wchodzi 12 Gmin. Zgodnie z § 9 statutu, Związek wykonuje zadania własne Gmin zrzeszonych, przekraczające ich możliwości organizacyjne i finansowe w zakresie dotyczącym:

1.

wdrażania i koordynowania programów rozwoju ekologicznego,

2.

ochrony środowiska, w tym:

a.

edukacji ekologicznej społeczeństwa,

b.

ochrony ziemi przed odpadami komunalnymi i przemysłowymi,

c.

ochrony powietrza atmosferycznego, wód i lasów,

d.

powstrzymania degradacji ekologicznej obszaru zlewni rzek, oraz poprawy jakości ich wód,

e.

ochrony krajobrazu obszaru zlewni rzek, będącego bazą dla rozwoju rekreacji i turystyki

f.

budowy i eksploatacji obiektów służących:

* składowaniu i utylizacji odpadów komunalnych oraz wykorzystaniu surowców wtórnych,

* ochronie i poprawie jakości wód zlewni rzek,

* tworzeniu bazy dla rozwoju rekreacji i turystyki na obszarze zlewni rzek,

g.

organizacji systemu selektywnej zbiórki odpadów na terenie działania Związku.

Zgodnie z § 10 ww. statutu:

1.

związek realizuje zadania określone statutem i przyjęte do realizacji uchwałami zgromadzenia we wszystkich formach przewidzianych prawem, a w szczególności w drodze:

a.

tworzenia własnych zakładów budżetowych, spółek i innych podmiotów gospodarczych oraz przystępowania do nich,

b.

prowadzenia własnej działalności informacyjnej i wydawniczej,

c.

współpracy z innymi związkami międzygminnymi, stowarzyszeniami, organizacjami gospodarczymi, naukowymi i instytucjami zajmującymi się działalnością o podobnym charakterze,

d.

pozyskiwania środków finansowych na realizację przedsięwzięć proekologicznych,

2.

związek prezentuje interesy gmin - uczestników związku w zakresie objętym jego przedmiotem działania.

Związek nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ nie świadczy usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje projekt pn. "S." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej 6 - Środowisko przyrodnicze, działanie 6.1. - Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, poddziałanie 6.1.1. - Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi. W trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Związek nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionych kosztów podatku naliczonego, którego wysokość w 2011 r. wyniesie 1.000,754,11 zł. Wybudowana stacja przeładunkowa odpadów wraz z sortownią będzie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie zakładowi budżetowemu. Wymieniony zakład jest powołany uchwałą zgromadzenia Związku z dnia 16 października 2001 r. w celu wykonywania usług komunalnych użyteczności publicznej. Związek nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów od mieszkańców korzystających ze stacji przeładunkowej odpadów wraz z sortownią.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Związek ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Związek wskazał, iż brak możliwości odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Stwierdził, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione warunki, o których mowa w ww. przepisie, a więc odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Związek podniósł, iż w Jego przypadku towary i usługi nabyte przy realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu ust. 2 cytowanego artykułu, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Związek, niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, realizuje projekt współfinansowany z funduszy unijnych, w ramach którego zostanie wybudowana stacja przeładunkową wraz z sortownią odpadów. Stacja ta będzie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie zakładowi budżetowemu, który jest powołany uchwałą zgromadzenia Związku, w celu wykonywania usług komunalnych użyteczności publicznej. Związek nie świadczy usług i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a wybudowana w ramach projektu stacja przeładunkowa odpadów wraz z sortownią zostanie nieodpłatnie przekazana zakładowi budżetowemu, w celu wykonywania przez ten zakład usług komunalnych, Związkowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl