ITPP2-443-896/07/AJ - Możliwość opodatkowania procedurą VAT-marża dostawy towarów używanych nabywanych w innych krajach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2-443-896/07/AJ Możliwość opodatkowania procedurą VAT-marża dostawy towarów używanych nabywanych w innych krajach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pan stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania szczególnej procedury dotyczącej dostawy towarów używanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania szczególnej procedury dotyczącej dostawy towarów używanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej jest między innymi handel towarami używanymi (pojazdy samochodowe, maszyny i urządzenia). Obecnie handel odbywa się na terenie kraju. Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dostaw tych towarów jest marża. Zamierza Pan sprzedawać w kraju towary używane wcześniej zakupione innych krajach w Unii Europejskiej. Dokumentem potwierdzającym nabycie towarów używanych będą umowy cywilnoprawne, w związku z tym nie wystąpi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie.

W piśmie z dnia 17 listopada 2008 r. wskazał Pan ponadto, że nabywane towary używane dla których podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług - przy ich dostawie - jest marża, są towarami używanymi, o których mowa w art. 120 ust. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie sprowadzające się do kwestii możliwości opodatkowania VAT-marża dostawy towarów używanych nabywanych w innych krajach.

Zdaniem Wnioskodawcy art. 120 ust. 4 i ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług zezwala na zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania VAT-marża dla dostaw towarów używanych nabytych w innych krajach, gdy dokumentem zakupu będzie umowa cywilnoprawna dokumentująca zakup towaru od osób niebędących podatnikami.

Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych (art. 120 ustawy) nie ograniczają się do transakcji (dostaw) na terenie kraju, więc dotyczą również transakcji z innymi krajami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W art. 120 ust. 4 ustawodawca przewidział, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., dla celów szczególnej procedury rozliczania podatku jaką jest procedura opodatkowania marży, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie (...) - czyli także samochody, maszyny i urządzenia.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte. Stosownie bowiem do art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zatem szczególna procedura opodatkowania w systemie marży zastosowanie będzie miała w przypadku nabycia towarów od osób, które nie posiadają statusu podatnika podatku od towarów i usług, bądź podatnika podatku od wartości dodanej.

Należy zauważyć, że powyższa procedura nie znajdzie zastosowania w przypadku nabycia samochodu, który jest przemieszczany z innego państwa Wspólnoty na teren kraju, spełniającego kryteria do uznania go za nowy środek transportu. Wskazać należy, że wspólny system podatku od wartości dodanej za podatnika uważa każdą osobę dostarczającą nowy środek transportu przemieszczany na terytorium innego kraju członkowskiego, przez co staje się ona podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 1, a to wyklucza stosowanie procedury opodatkowania marży.

Odzwierciedleniem powyższego jest treść art. 120 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że przepisów dot. procedury opodatkowania marży nie stosuje się w przypadku nowych środków transportu będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy przez nowe środki transportu rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika Nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Wnioskodawca wskazał, że będzie dokonywał zakupu towarów używanych (pojazdów samochodowych, maszyn i urządzeń) w innych krajach UE. Dokumentami potwierdzającymi nabycie ww. towarów będą umowy cywilnoprawne.

Powyższe oznacza, że w myśl przytoczonych wyżej przepisów przy dokonywaniu dostawy tych towarów w kraju, z wyjątkiem nowych środków transportu, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze szczególnej procedury w zakresie opodatkowania dostawy towarów używanych przewidzianej w ustawie o podatku od towarów i usług.

Natomiast jeżeli wśród nabywanych towarów będą nowe środki transportu, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to przy ich dostawie, nie będzie mu przysługiwało prawo do korzystania z "opodatkowania marży".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl