ITPP2/443-895/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-895/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu... listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozliczenia otrzymanych faktur korygujących oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych dokumentów lub otrzymania zwrotu tego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu... listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozliczenia otrzymanych faktur korygujących oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych dokumentów lub otrzymania zwrotu tego podatku.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 2005-2007 Spółka kupowała od polskiej firmy (zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług) maszyny i urządzenia, które były wprowadzane na teren wolnego obszaru celnego, z którego następnie były wyprowadzane przez Spółkę do Rosji. Kontrahent w fakturach wystawionych na rzecz Spółki, w okresie od 2005 r. do lipca 2007 r., stosował stawkę podatku w wysokości 0%, powołując się na art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym uznawał się za podmiot wprowadzający towar do wolnego obszaru celnego.

W trakcie kontroli skarbowej przeprowadzonej u sprzedawcy, dotyczącej transakcji przeprowadzonych w 2005 r., zakwestionowano zasadność zastosowania stawki 0%. Generalnie stwierdzono, że kontrahent nie może być traktowany jako wprowadzający towar na teren wolnego obszaru celnego, wobec czego nie było podstawy do zastosowania stawki 0%. Zdaniem organów podatkowych, a także wojewódzkiego sądu administracyjnego, taką stawkę mogłaby zastosować Spółka, jako właściciel towaru, w chwili wprowadzenia go na teren wolnego obszaru celnego oraz jako eksporter towarów. Spółka jest w posiadaniu wszelkich dokumentów wskazujących, że przedmiotowe towary zostały wyeksportowane.

Postępowanie w opisywanej sprawie zostało zakończone pod koniec 2009 r., a obecnie kontrahent poinformował Spółkę, że w celu właściwego rozliczenia podatku zamierza wystawić faktury korygujące dotyczące transakcji z lat 2006-2007, korygujące stawkę 0% na właściwą 22%. Jednocześnie poinformował o tym, że już poprzednio wystawił faktury korygujące do faktur sprzedaży z 2005 r. Spółka nie dysponowała i nie dysponuje jednak tymi fakturami korygującymi, wobec czego nie zostały one ujęte w rejestrach. W tej sytuacji obecnie, tj. w 2010 r., miałyby zostać wystawione i doręczone Spółce duplikaty faktur korygujących, które dotyczą sprzedaży z 2005 r. oraz faktury korygujące związane z transakcjami z lat 2006-2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony, wynikający z duplikatów faktur korygujących, zmieniających stawkę podatku z 0% na 22%, dotyczących zakupu towarów handlowych w 2005 r.

2.

Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony, wynikający z faktur korygujących, zmieniających stawkę podatku z 0% na 22%, dotyczących zakupu towarów handlowych w 2006 r.

3.

Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony, wynikający z faktur korygujących, zmieniających stawkę podatku z 0% na 22%, dotyczących zakupu towarów handlowych w 2007 r.

4.

Czy Spółka może ująć te faktury korygujące w bieżącym okresie rozliczeniowym, tzn. tego, w którym te dokumenty (duplikaty dotyczące sprzedaży z 2005 r.) otrzyma.

5.

Jeśli Spółka ujmie duplikaty faktur korygujących i kwota podatku naliczonego będzie wyższa niż kwota podatku należnego w danym okresie, to czy będzie mogła zastosować art. 87 ust. 1 ustawy i wystąpić o zwrot podatku, wynikającego z duplikatów faktur korygujących dotyczących 2005 r.

6.

Jeśli Spółka ujmie faktury korygujące i kwota podatku naliczonego będzie wyższa niż kwota podatku należnego w danym okresie, to czy będzie mogła zastosować art. 87 ust. 1 ustawy i wystąpić o zwrot podatku, wynikającego z faktur korygujących dotyczących 2006 r.

7.

Jeśli Spółka ujmie faktury korygujące i kwota podatku naliczonego będzie wyższa niż kwota podatku należnego w danym okresie, to czy będzie mogła zastosować art. 87 ust. 1 ustawy i wystąpić o zwrot podatku, wynikającego z faktur korygujących dotyczących 2007 r.

8.

W jakim okresie rozliczeniowym Spółka powinna ująć duplikaty faktur korygujących, dotyczące roku 2005 r.

9.

W jakim okresie rozliczeniowym Spółka powinna ująć faktury korygujące, dotyczące roku 2006 r.

10.

W jakim okresie rozliczeniowym Spółka powinna ująć faktury korygujące, dotyczące roku 2007 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur korygujących wystawionych przez kontrahenta, zmieniających stawkę podatku z 0% na 22%, dotyczących zakupu towarów handlowych we wszystkich latach (2005-2007). Uważa, że na podstawie art. 87 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w danym okresie rozliczeniowym.

Zdaniem Spółki, przyjmując od sprzedawcy faktury korygujące za lata 2005-2007 (dla 2005 r. duplikaty faktur korygujących), powinna je rozliczyć zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10a ww. ustawy, tj. w bieżącym okresie, zgodnie z datą ich otrzymania.

W przypadku wystąpienia w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano faktury korygujące (duplikaty tych faktur za 2005 r.), nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, Spółka ma prawo do zwrotu nadwyżki podatku na podstawie art. 86 ust. 2 i art. 87 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu).

Zgodnie z ust. 10 pkt 1 tegoż artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 14 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej (§ 20 ust. 1).

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (ust. 2 ww. artykułu).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka kupowała od polskiej firmy (zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług) maszyny i urządzenia, które były wprowadzane na teren wolnego obszaru celnego, z którego następnie były wyprowadzane do Rosji. Kontrahent w fakturach wystawionych na rzecz Spółki, w okresie od 2005 r. do lipca 2007 r., stosował stawkę podatku w wysokości 0%, powołując się na art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z przeprowadzoną kontrolą kontrahent poinformował Spółkę, że w celu właściwego rozliczenia podatku zamierza wystawić faktury korygujące dotyczące transakcji z lat 2006-2007, korygujące stawkę 0% na właściwą - 22%. Jednocześnie poinformował, że już poprzednio wystawił faktury korygujące do faktur sprzedaży z 2005 r. Spółka nie dysponowała i nie dysponuje jednak tymi fakturami korygującymi, wobec czego nie zostały one ujęte w rejestrach. W tej sytuacji obecnie, tj. w 2010 r., miałyby zostać wystawione i doręczone duplikaty faktur korygujących, które dotyczą sprzedaży z 2005 r. oraz faktury korygujące związane z transakcjami z lat 2006-2007.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Spółka będzie mała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących dotyczących zakupów z lata 2006-2007 lub duplikatów faktur korygujących (dotyczących zakupów za 2005 r.), o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo to powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzyma faktury korygujące lub ich duplikaty. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym jest wyższa od kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje zwrot tej różnicy. Ewentualna ocena zasadności dokonanego przez Spółkę rozliczenia podatku naliczonego może być zweryfikowana jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji.

Końcowo informuje się, iż prawidłowość wystawienia korekt faktur VAT nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, w związku z tym niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że przedmiotowe korekty są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl