ITPP2/443-895/09/KT - Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu unijnego, mającego na celu stworzenie Lokalnej Grupy Działania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-895/09/KT Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu unijnego, mającego na celu stworzenie Lokalnej Grupy Działania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 21 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadań mających na celu stworzenie i wyposażenie biura LGD, jak również aktywizowanie mieszkańców i budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, poprzez pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój i promocję obszaru LSR oraz lepsze wykorzystanie potencjału LSR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadań mających na celu stworzenie i wyposażenie biura LGD, jak również aktywizowanie mieszkańców i budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, poprzez pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój i promocję obszaru LSR oraz lepsze wykorzystanie potencjału LSR.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania (dalej LGD) jest stowarzyszeniem o celach niezarobkowych i składa się z przedstawicieli trzech sektorów: publicznego, gospodarczego i społecznego. Obejmuje obszary gmin: Gminy O., Miasta i Gminy M., Miasta i Gminy T. Celem LGD jest inicjowanie i realizacja na swoim terenie nowatorskich projektów, ukierunkowanych na wykorzystanie unikalnych walorów przyrodniczych i poprawy jakości życia jego mieszkańców, poprzez działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich gmin wchodzących w skład LGD; aktywizowanie ludności wiejskiej; realizację lokalnej strategii rozwoju; promocję obszarów wiejskich; tworzenie i zawiązywanie partnerstwa na szczeblu krajowym i międzynarodowym.

LGD przyjęła do realizacji w 2009 r. zadanie polegające na stworzeniu biura i wyposażeniu go w niezbędny sprzęt. Do obsługi biura zatrudniono na pełen etat kierownika i księgową na umowę zlecenie. W ramach kosztów bieżących, przeznaczonych na rozwinięcie działalności LGD, zaplanowano wydatki na zakup sprzętu wizualnego do szkoleń i prelekcji w ramach propagowania zadań i celów LSR, a także wydatki na zwrot kosztów podróży dla członków organów LGD, wynikających z wypełniania przez nich statutowych zadań. Przewidziano również wydatki na aktualizację LSR i usługi telekomunikacyjne, wynikające z prawidłowego funkcjonowania biura LGD.

LGD jako drugi cel w 2009 r. wyznaczyła działania w zakresie aktywizowania mieszkańców i budowania kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, poprzez to pobudzenia zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój i promocję obszaru LSR oraz lepszego wykorzystania potencjału LSR. Działania te realizowano poprzez: szkolenia społeczności lokalnej, pracowników, zarządu i rady programowej; promocję projektu poprzez zorganizowanie festynu integracyjnego, połączonego z prelekcją na temat zadań i celów lokalnej strategii rozwoju.

Na realizację ww. zadań w 2009 r. przewidziano budżet w wysokości ok. 41.000 zł, natomiast w całym okresie programowania, tj. w latach 2009-2015, przewidywany na funkcjonowanie LGD budżet wyniesie 416.092 zł. Powyższe działania finansowane są w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy LGD będzie mogła odzyskać podatek od towarów i usług, związany z realizacją wskazanych we wniosku zadań.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowych zadań, nie są wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (Stowarzyszenie nie prowadzi takiej działalności). Otrzymaną pomoc finansową przeznaczono na nabycie takich towarów i usług jak: zatrudnienie do obsługi biura LGD kierownika i księgowej, zakup sprzętu wizualnego do szkoleń i prelekcji w ramach propagowania zadań i celów LSR, a także wydatki na zwrot kosztów podróży dla członków organów LGD, na aktualizację LSR, usługi telekomunikacyjne, na szkolenia społeczności lokalnej, pracowników, zarządu i rady programowej, promocję projektu poprzez zorganizowanie festynu integracyjnego, połączonego z prelekcją na temat zadań i celów lokalnej strategii rozwoju.

Ponadto wskazano, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowych zadań. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do odzyskania tego podatku, gdyż - jak wynika z treści wniosku - środki, z których finansowane są ww. zadania, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl