ITPP2/443-893/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-893/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Opracowanie genetycznego systemu identyfikacji produktów żywnościowych pochodzących z rybołówstwa i akwakultury wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Opracowanie genetycznego systemu identyfikacji produktów żywnościowych pochodzących z rybołówstwa i akwakultury wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wydział Uniwersytetu przygotował wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" dla środka 3.1 Działania wspólne, pn. "Opracowanie genetycznego systemu identyfikacji produktów żywnościowych pochodzących z rybołówstwa i akwakultury wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej.".

Celem projektu jest stworzenie genetycznej bazy danych oraz ustalenie założeń do opracowania nowych, sprawnych metod identyfikacji oraz określania pochodzenia produktów rybnych na potrzeby Służb Celnych i Państwowej Inspekcji Handlowej. Podczas projektu zebrane zostaną bazowe próby materiału porównawczego ryb i innych organizmów wodnych takich jak m.in. małże, ostrygi czy krewetki, pochodzące od największych producentów i eksporterów z obszaru całego świata. W tym celu przewidziana jest ścisła współpraca z Izbą Celną, jednostkami konsularnymi i ambasadami polskimi oraz zagranicznymi instytucjami badawczymi i uniwersytetami. Do wytypowania najważniejszych gatunków występujących w międzynarodowym obrocie posłużą statystyki publikowane przez FAO. Dodatkowo na podstawie danych o istniejącym imporcie, przekazanych przez służby celne, utworzona zostanie lista gatunków o szczególnym znaczeniu pod względem częstotliwości wprowadzania na polski obszar celny. Prowadzenie dokładnego zwiadu i rozpoznanie rynków w poszczególnych krajach, pozwoli stworzyć listę gatunków o podwyższonym ryzyku fałszowania eksportowanych produktów rybnych w celu uzyskania korzyści na niższych stawkach celnych, czy też wynikających z niższej ceny zakupu. Wszystkie działania powinny pozwolić na stworzenie bazy informacji ułatwiającej wykrywanie nieprawidłowości w obrocie międzynarodowym, a w konsekwencji przyczynić się do ograniczenia zafałszowania importowanych produktów. W ramach badań przewiduje się przeanalizować ok. 10 tys. prób ryb i innych owoców morza. Na tej podstawie podjęta zostanie próba zidentyfikowania stad i ras lokalnych, mogących ułatwić identyfikację importowanych towarów, a także określić pochodzenie konkretnych produktów rybnych. Baza danych o takim charakterze do tej pory nie istnieje, a Komisja Europejska jest bardzo mocno zainteresowana stworzeniem skutecznych procedur na obszarze UE. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej w oparciu o opisywany projekt w przyszłości możliwe jest stworzenie jednolitych zasad postępowania i rozpoznawanie produktów rybnych w całej UE. Wydatki związane z projektem obejmują wyłącznie koszty realizacji prac naukowo-badawczych. Realizacja projektu nie jest związana z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy, działalności naukowo-badawczej i pomocniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, że w ramach projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, ani też nie będzie prowadzona sprzedaż, możliwe jest odliczenie podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakup urządzeń i materiałów związanych z projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Uzasadniając swoje stanowisko wskazał, że w ramach badań objętych projektem nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, a także ze względu na brak sprzedaży w zakresie przedmiotu badań oraz badawczo-rozwojowy charakter projektu, nie będzie istniała możliwość odliczenia podatku naliczonego. W trakcie realizacji projektu nie wystąpi zewnętrzny podmiot będący odbiorcą usługi. Wyniki przeprowadzonych badań nie będą sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz bezpłatnie upowszechniane zainteresowanym instytucjom w formie szkoleń, raportów oraz instrukcji. Z rezultatów projektu będzie mogło korzystać szerokie grono zainteresowanych podmiotów publicznych oraz prywatnych. W związku z powyższym, w ocenie Uczelni, z uwagi na to, że nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Uczelni, nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl