ITPP2/443-891/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-891/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu: "Budowa stacji terenowej Instytutu Uniwersytetu" niezwiązanego ze sprzedażą opodatkowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu: "Budowa stacji terenowej Instytutu Uniwersytetu" niezwiązanego ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W lutym 2007 r. Uniwersytet zawarł umowę o dofinansowanie projektu: "Budowa stacji terenowej Instytutu Biologii Uniwersytetu" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, współfinansowanego ze środków EFRR.

Przedmiotem projektu było wybudowanie stacji terenowej Instytutu Uniwersytetu. Stacja naukowo-dydaktyczna służyć ma w założeniu do realizacji celów dydaktycznych i badawczych i nie będzie w przyszłości wykorzystywana do działalności opodatkowanej. Projekt został zakończony 20 marca 2008 r. W przedmiotowej sprawie została już wydana interpretacja indywidualna nr ITPP3/443-12/08/WW. Od jej wydania do dnia dzisiejszego stan faktyczny nie uległ zmianie. Urząd jako instytucja wdrażająca zażądał od Wnioskodawcy przedstawienia zaświadczenia o braku możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach służących realizacji projektu. Według instytucji wdrażającej Uniwersytet ma składać nowe zaświadczenia co roku przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż w przypadku, gdy dofinansowanie jest przeznaczone na inwestycję (zakup środków trwałych), wydatki takie nie będą i beneficjenta stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe na ten cel, jako zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych oraz współfinansowanych ze środków publicznych nie będą przychodami podatkowymi (art. 12, ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Odpisy amortyzacyjne od wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowo Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

We wniosku wskazano, iż projekt ma służyć do celów dydaktycznych i badawczych i nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej.

W tej sytuacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku zapłaconego przy realizacji projektu budowy stacji terenowej Instytutu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W świetle powołanej regulacji kwestia zawarta w stanowisku Wnioskodawcy, dotycząca poniesionych wydatków i odpisów amortyzacyjnych od wartości inwestycji jako kosztów uzyskania przychodów oraz otrzymanych refundacji jako przychodów podatkowych, nie jest istotna dla rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl