ITPP2/443-890/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-890/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w roku 2009"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w roku 2009".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427).

Jest dobrowolnym, samorządowym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działającym jako lokalne partnerstwo publiczno-prywatne (Lokalna Grupa Działania) w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L. 05.277.1.). Obszarem terytorialnym działania Stowarzyszenia są gminy D., M., S., T. i S. Celem statutowym jest zrównoważony rozwój obszarów wiejskich oraz promocja środowiska naturalnego, zasobów historycznych i kulturowych, rozwój turystyki oraz popularyzacja wyrobów regionalnych. Stowarzyszenie zgodnie ze statutem, nie prowadzi działalności gospodarczej.

W dniu 18 września 2009 r. podpisało umowę z samorządem województwa, której przedmiotem jest przyznanie pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności aktywizacja", objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach tego programu zobowiązane jest do realizacji operacji pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w roku 2009". Celem zadania jest aktywizacja mieszkańców, budowanie kapitału społecznego, pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszaru; zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy, uwzględniając koszty związane z administracją LGD między innymi: zatrudnienia odpowiednich osób, wynajmu pomieszczeń, ponoszenia opłat za prawidłowe funkcjonowanie biura LGD.

Projekt jest realizowany poprzez:

* organizację szkoleń dla organu decyzyjnego Stowarzyszenia w zakresie zarządzenia projektami finansowymi ze środków UE, szkolenia dla pracowników LGD z zakresu gospodarki finansowej i promocji,

* organizację imprezy kulturalnej

* organizację imprezy aktywizującej społeczność lokalną,

* zakup sprzętu i oprogramowania komputerów,

* zakup mebli i wyposażenia biura LGD,

* utrzymanie biura (w tym: wynagrodzenie pracowników, podróże pracowników LGD w związku z promocją LSR, opłaty za telefon, czynsz za wynajem lokalu biura, energię elektryczną, gaz),

* utrzymanie i aktualizację strony internetowej.

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie zakupi:

* sprzęt komputerowy z oprogramowaniem,

* meble biurowe i materiały biurowe,

* pokryje koszty bieżące utrzymania biura tj. opłaty za wynajem biura, usługi telekomunikacyjne opłaty za gaz i energie elektryczną).

* pokryje koszty związane z aktualizacją strony internetowej LGD,

* zakupi i wydrukuje materiały informacyjne dotyczące obszaru objętego LSR i LGD,

* pokryje koszty szkoleń pracowników biura oraz organu decyzyjnego LGD,

* sfinansuje imprezę kulturalną oraz zakupi upominki i nagrody związane z tym wydarzeniem,

* zorganizuje imprezę aktywizującą społeczność lokalną.

Na etapie składania wniosku o pomoc Stowarzyszenie oświadczyło, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w fakturach dotyczących zakupu materiałów i usług zakupionych w ramach realizacji zadania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2009 r." objętego PROW na lata 2007-2013. W związku z powyższym brak jest podstaw do odzyskania podatku naliczonego poniesionego w ramach powyższego zadania i stanowi on koszt kwalifikowany działania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż ponoszone wydatki związane z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (Stowarzyszenie nie prowadzi takiej działalności). Pomoc finansowa przeznaczona jest na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD, świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, organizacji szkoleń, oraz organizacji imprez aktywizujących społeczność lokalną. Ponadto wskazano, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest podatnikiem, co wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl