ITPP2/443-890/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-890/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów dotyczących realizacji projektu: "Utworzenie Pracowni Digitalizacji w Bibliotece Uniwersyteckiej na usługi Biblioteki Cyfrowej" niezwiązanego z wykonywaniem działalności opodatkowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów dotyczących realizacji projektu: "Utworzenie Pracowni Digitalizacji w Bibliotece Uniwersyteckiej na usługi Biblioteki Cyfrowej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dnia 23 lutego 2007 r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu utworzenia pracowni digitalizacji w bibliotece uniwersyteckiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem projektu jest stworzenie elektronicznego zbioru najważniejszych zasobów kulturalno-naukowych. Zakupiony w ramach projektu sprzęt umożliwił zarchiwizowanie na trwałych nośnikach cyfrowych najcenniejszych zbiorów należących do Konsorcjum Bibliotek Naukowych. W ramach projektu zakupiono skanery z oprzyrządowaniem do skanowania mikrofilmów i dokumentów papierowych, oprogramowanie do obróbki materiałów bibliotecznych, zestaw komputerowy oraz aparat cyfrowy. Zdigitalizowane dokumenty będą, przy zachowaniu obowiązującego prawa autorskiego, udostępnione w sieci Internet. Sprzęt zakupiony do celów realizacji projektu nie był i nie będzie w przyszłości wykorzystany do działalności opodatkowanej. Nie jest planowane jego wynajęcie, ani świadczenie jakiejkolwiek działalności dodatkowej poza obsługą biblioteki cyfrowej. Projekt został zakończony 6 lipca 2007 r. W sprawie tego projektu była już wydana interpretacja indywidualna nr ITPP3/443-75/07/JK. W czasie od wydania poprzedniej interpretacji do dnia dzisiejszego stan faktyczny nie uległ zmianie. Urząd jako instytucja wdrażająca projekt zażądał od Uniwersytetu przedstawienia zaświadczenia o braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od zakupów służących realizacji przedmiotowego projektu. Według instytucji wdrażającej Uniwersytet ma składać nowe zaświadczenia co roku przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od zakupów służących realizacji przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma On możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż dofinansowanie jest przeznaczone na inwestycję (zakup środków trwałych). Wydatki takie nie będą u beneficjenta stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe na ten cel, jako zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych oraz współfinansowanych ze środków publicznych nie będą przychodami podatkowymi. Odpisy amortyzacyjne od wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Ponadto Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

We wniosku wskazano, iż projekt nie był i nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej.

W tej sytuacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku zapłaconego przy realizacji projektu stworzenia elektronicznego zbioru zasobów kulturalno-naukowych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W świetle powołanej regulacji kwestia zawarta w stanowisku Wnioskodawcy, dotycząca poniesionych wydatków i odpisów amortyzacyjnych od wartości inwestycji jako kosztów uzyskania przychodów oraz otrzymanych refundacji jako przychodów podatkowych, nie jest istotna dla rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl