ITPP2/443-89/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-89/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla fosforanu dwuwapniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla fosforanu dwuwapniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w trakcie której dokonuje Pani zakupu fosforanu jednowapniowego i dwuwapniowego. Wnioskodawca przy zakupie towaru płaci 22% stawkę podatku od towarów i usług. Zgodnie jednak z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 22 sierpnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1669/06 wyżej wymienione fosforany powinny być opodatkowane 3% stawką podatku do 30 kwietnia 2008 r., a po tej dacie zgodnie z art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług stosowana będzie 7% stawka podatku.

W piśmie z dnia 27 lutego 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że dokonuje klasyfikacji fosforanu dwuwapniowego według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowania 24.13.32-42.20.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku należy zastosować dla fosforanu dwuwapniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy dla tego typu towaru po uprawomocnieniu się wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie należy stosować do dnia 30 kwietnia 2008 r. stawkę 3%, a po tej dacie stawkę 7%. W Pani opinii brak wskazania w załączniku nr 6 do ustawy symbolu PKWiU dla fosforanu dwuwapniowego skutkuje tym, że należy identyfikować go jako towary objęte obniżoną stawką podatku. Wszelkie związki fosforowe do mieszanek paszowych bez względu na klasyfikację statystyczną podlegają opodatkowaniu według 3% stawki podatku, w tym również fosforan dwuwapniowy oznaczony symbolem 24.13.32-40.20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 przywołanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W pozycji 57 wspomnianego załącznika nr 6 zostały wymienione między innymi związki fosforowe do mieszanek paszowych sklasyfikowane jako ex 24.15.80. Po 30 kwietnia 2008 r. do tego typu towarów zastosowanie będzie miał art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym, dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 61 załącznika nr 3 wymieniono również związki fosforowe do mieszanek paszowych, które podobnie jak w załączniku nr 6 poz. 57 sklasyfikowano do grupowania ex 24.15.80.

Z treści wniosku wynika, że Pani klasyfikuje fosforan dwuwapniowy do grupowania 24.13.32-40.20.

Stwierdzić zatem należy, że dokonanie takiego grupowania skutkuje tym, że nie można zastosować do tego towaru stawki 3% (do dnia 30 kwietnia 2008 r.), ani też 7% (po dniu 30 kwietnia 2008 r.) z uwagi na to, że załączniki nr 3 i 6 nie wymieniają towaru odpowiadającego grupowaniu zastosowanemu przez Panią. Oznacza to, że nie potoczne i handlowe nazwy poszczególnych towarów bądź ich skład chemiczny, ale określona przepisami klasyfikacja statystyczna towarów, jest istotna z punktu widzenia określenia prawidłowej stawki podatku dla towaru. Skoro ustawodawca jednej pozycji załącznika nr 3 (poz. 61) i załącznika nr 6 (poz. 57) przyporządkował tylko jedno grupowanie statystyczne (ex 24.15.80), to oznacza, że w tej pozycji znalazły się wyłącznie wyroby z podanej grupy statystycznej.

Obniżona stawka podatku w przypadku związków fosforowych jest bezpośrednio uzależniona od właściwej klasyfikacji takiego towaru i dotyczy wyłącznie grupowania PKWiU 24.15.80. Biorąc pod uwagę symbol PKWiU jaki wskazała Pani dla fosforanu dwuwapniowego - 24.13.32-40.20 stwierdzić należy, że nie można stosować dla niego stawki podatku 3% i 7% (w zależności kiedy będą miały miejsce czynności opodatkowane), ponieważ nie został on wymieniony w załączniku nr 3 i załączniku nr 6.

Dodatkowo zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku od towarów i usług. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy do obowiązków podatnika. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia danego towaru do odpowiedniego grupowania. W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Łódź, ul. Suwalska 29, 93 -176 Łódź.

Ponadto należy również stwierdzić, że powołany przez Panią wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 sierpnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1669/06 nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości zastosowania stawki podatku. Jest to rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, zatem nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany do indywidualnego traktowania każdej sprawy, a orzeczenia sądu podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja przedstawiona we wniosku jest tożsama. Aby można utożsamić dany wyrok musiałby on zapaść w sprawie o identycznym stanie faktycznym.

Reasumując stwierdzić należy, że zastosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług w stosunku do dostawy fosforanu dwuwapniowego w opisanym przez Panią stanie faktycznym jest niemożliwe. Zastosowanie 3% stawki podatku uzależnione jest bezpośrednio od grupowania towaru do PKWiU 24.15.80. Biorąc to pod uwagę dokonana przez Panią klasyfikacja fosforanu dwuwapniowego (24.13.32-42.20) eliminuje możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku. W związku z tym należy w takiej sytuacji stosować podstawową stawkę podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl