ITPP2/443-886/13/AJ - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na organizacji imprezy kulturalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-886/13/AJ Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na organizacji imprezy kulturalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją imprezy kulturalnej pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją imprezy kulturalnej pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1994 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działającym gospodarczą na podstawie wpisu do KRS, polegającą na realizacji działań finansowanych ze środków budżetu państwa oraz Unii Europejskiej. Na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa realizował projekt z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt dotyczył organizacji imprezy kulturalnej - koncertu pn. "XXX". Wnioskodawca złożył oświadczenie, że podatek od towarów i usług, w związku z realizacją ww. umowy jest kosztem kwalifikowanym. W oświadczeniu tym powołano się na " art. 86 pkt 1" ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z otrzymaniem dofinansowania na realizację projektu wstęp na imprezę kulturalną był bezpłatny a Fundacja nie osiągnęła z tego tytułu żadnych korzyści podatkowych. Ponadto koszty związane z realizacją zadania nie miały związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi.

Fundacja w dniu 8 października 2012 r. uzyskała indywidualną interpretację, w której potwierdzono brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji ww. zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest twierdzenie, że od zakupów dokonywanych wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu, polegającego na organizacji imprezy kulturalnej "M." podatek VAT nie podlega odliczeniu, zgodnie z obowiązującymi przepisami (" art. 86 pkt 1 ustawy") i jest kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku od towarów i usług. Dla potrzeb realizowanego projektu podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dokonane zakupy związane z przedmiotową inwestycją nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zarejestrowania się Fundacji jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie zadano pytania, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl