ITPP2/443-884a/09/AP - Zasadność zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług dla usług transportowych będących częścią usług transportu międzynarodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-884a/09/AP Zasadność zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług dla usług transportowych będących częścią usług transportu międzynarodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 31 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0 % stawki podatku dla usług transportowych stanowiących część usług transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 31 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0 % stawki podatku dla usług transportowych stanowiących część usług transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług spedycji. W związku z tym, że nie dysponuje własnymi środkami transportu, transport ładunków wykonują podwykonawcy - przewoźnicy samochodowi krajowi i zagraniczni. Usługi transportu zlecone przez Spółkę polegają na przewiezieniu ładunku z miejsca nadania na terytorium Polski lub innego kraju Wspólnoty do miejsca rozładunku, którymi są stacje kolejowe położone przy granicy polsko-białoruskiej. Na stacjach tych odbywa się przeładunek towaru z samochodu na wagony kolejowe. Do jednego wagonu mieści się ładunek z kilku samochodów. W ten sposób formowana jest przesyłka zbiorowa, która zostaje wysłana do odbiorcy poza granice Wspólnoty. Przewoźnik samochodowy (podwykonawca) dysponuje listem przewozowym CMR (lub dokumentem WZ) zawierającym oznaczenie trasy przewozu i potwierdzającym rozładunek w miejscu, w którym następuje przeładunek na wagony kolejowe.

Po wykonaniu usługi i wyeksportowaniu towarów poza granice Wspólnoty, Spółka przekazuje przewoźnikowi następujące dokumenty:

*

list przewozowy SMGS, zawierający informację o trasie przewozu przy wykorzystaniu transportu kolejowego, oznaczenie nadawcy i odbiorcy towaru, oznaczenie granicznej stacji przejścia i potwierdzający fakt załadunku towaru na wagony szerokotorowe,

*

wydruk z systemu ECS komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przesłanego przez urząd celny wywozu - w przypadku eksportu bezpośredniego lub

*

wydruk z systemu ECS komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przesłanego i potwierdzonego pieczęcią i podpisem przez urząd celny wywozu - w przypadku eksportu pośredniego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo wymagać od przewoźnika samochodowego, aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w związku z § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), wystawił na jej rzecz fakturę ze stawką 0 % dokumentującą usługę przewozu na odcinku wewnątrzwspólnotowym lub tylko na odcinku krajowym, gdy usługa dotyczy wyłącznie tego odcinka, za wykonaną przez siebie usługę transportową będącą częścią realizowanej przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego, w przypadku gdy świadczona przez niego usługa rozpoczyna się w miejscu nadania na terytorium Wspólnoty lub kraju, gdzie towar jest przeładowywany na wagony kolejowe, w ramach tej samej usługi transportu międzynarodowego realizowanej przez Spółkę i jest przewożony poza terytorium Wspólnoty do odbiorcy ładunku.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki powołującej treść art. 83 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy usługa przewozu towarów rozpoczyna się w miejscu nadania na terytorium Wspólnoty (np. Francji) do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty (np. Kazachstan) i przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju, spełnia kryteria usługi transportu międzynarodowego. Stwierdziła, iż w takiej sytuacji, świadczoną na rzecz Spółki usługę przez przewoźnika samochodowego-podwykonawcę na trasie Francja-Polska, a także usługę rozpoczynającą się i kończącą na terytorium kraju, należy uznać za część usługi transportu międzynarodowego realizowanej przez Spółkę. Kryteria usługi transportu międzynarodowego spełnia także sytuacja, w której realizowana przez Spółkę usługa spedycyjno-transportowa rozpoczyna się na terytorium kraju, a kończy poza terytorium Wspólnoty. W ocenie Spółki, w takim przypadku usługa przewoźnika - podwykonawcy rozpoczynająca się i kończąca na terytorium kraju stanowi część realizowanej przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego.

Spółka wskazała, że określając miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego należy stosować zasadę zawartą w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego przez terytorium Polski. Na odcinku tym usługa wykonywana przez podwykonawcę podlega opodatkowaniu stawką 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, w związku z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Wnioskodawca wskazał również, iż § 9 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym stawka podatku 0 % znajduje zastosowanie do odcinka wewnątrzwspólnotowego w przypadku, gdy przewóz rozpoczyna się na terytorium Wspólnoty, a kończy na terytorium kraju, wobec czego stwierdził, iż stosuje się ją do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Wskazał, iż biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz fakt, że świadcząc usługi transportu międzynarodowego Spółka dokonuje zgłoszeń celnych wywozowych na rzecz dostawcy bądź nabywcy w systemie kontroli eksportu ECS, a przewoźnik samochodowy dysponuje:

*

listem przewozowym potwierdzającym przewóz towarów przez terytorium Wspólnoty lub Polski,

*

listem kolejowym SMGS,

*

wydrukiem z systemu ECS komunikatu IE-599, potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (zawierającym pieczęć i podpis urzędu celnego wywozu - w przypadku eksportu pośredniego).

Spółka jest zdania, że przewoźnik samochodowy-podwykonawca w fakturze wystawionej za wykonane usługi, powinien zastosować - w odniesieniu do odcinka wewnątrzwspólnotowego (lub krajowego, gdy przewóz rozpoczyna się i kończy na terytorium kraju) - stawkę podatku w wysokości 0 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem m.in. art. 83, w którym wymienione zostały szczególne przypadki zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0 %.

W art. 83 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy, ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku w wysokości 0 % dla usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

1.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

2.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

3.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

4.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament z żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Według § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do:

1.

usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego,

2.

wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do treści ust. 2 powyższego paragrafu, przepis ust. 1 pkt 1 i 2 stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadcząc usługi spedycyjne, nie dysponując własnymi środkami transportu, zleca wykonanie usług transportu podwykonawcom. Usługi te polegają na przewiezieniu ładunku z miejsca nadania na terytorium Polski lub innego kraju Wspólnoty do miejsca rozładunku, którymi są stacje kolejowe położone przy granicy polsko-białoruskiej. Na stacjach tych odbywa się przeładunek towaru z samochodu na wagony kolejowe, którymi towar jest przewożony do odbiorcy poza granice Wspólnoty. Przewoźnik samochodowy (podwykonawca) dysponuje listem przewozowym CMR (lub dokumentem WZ), listem przewozowym SMGS, wydrukiem z systemu ECS komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty - w przypadku eksportu bezpośredniego, wydrukiem z systemu ECS komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przesłanego i potwierdzonego pieczęcią i podpisem przez urząd celny wywozu - w przypadku eksportu pośredniego.

Odnosząc się do powyższego i uwzględniając powołane przepisy należy stwierdzić, iż przewoźnicy wykonujący na zlecenie Spółki usługi transportowe, będące częścią usług transportu międzynarodowego, zarówno w przypadku rozpoczęcia transportu w innym kraju UE, jak i na terytorium Polski, mają prawo do wystawienia na rzecz Spółki faktur ze stawką 0 %, o ile posiadane przez nich dokumenty potwierdzają, iż nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Należy jednocześnie wskazać, iż z uwagi na fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług nie jest podmiot wystawiający faktury za usługi transportowe, lecz zleceniodawca, na rzecz którego podwykonawcy świadczą usługi przewozowe (Spółka), zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Ponadto należy dodać, iż kwestię dotyczącą uznania wydruku z systemu ECS komunikatu IE-599, przesłanego przez urząd celny wywozu, za dokument potwierdzający w sposób jednoznaczny, że w wyniku przewozu towaru nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-884b/09/AP.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl