ITPP2/443-882/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-882/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego, jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej". Projekt zakwalifikowano do dofinansowania. Obecnie jest on w końcowej fazie realizacji. Podmiotem realizującym projekt jest Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu, na którą wystawiane są faktury. W wyniku jego realizacji przebudowane zostanie 2,03 km drogi, powstaną 2 skrzyżowania, 1,46 km ścieżek rowerowych, 4 zatoki autobusowe, ustawionych zostanie 46 słupów oświetleniowych, przebudowane będzie 2,16 km chodnika, powstanie 11 przejść dla pieszych, 1,48 km kanalizacji deszczowej oraz 2 kolektory z przyłączami. Realizacja zadania wymagała poniesienia kosztów (raportu oddziaływania na środowisko, studium wykonalności, dokumentacji projektowej, robót budowlanych, promocji projektu i audytu wewnętrznego), które zostały uznane za kwalifikowane i w 78,14% zostaną zrefundowane. Po wykonaniu ww. inwestycji w zarządzie Powiatowego Zarządu Dróg pozostanie droga, a kanalizacja deszczowa, kolektory z przyłączami i oświetleniem, zostaną przekazane nieodpłatnie protokołem zdawczo - odbiorczym Urzędowi Miasta. Wszystkie produkty powstałe podczas realizacji projektu nie powodują czynności opodatkowanych. Przebudowa wynikała z obowiązku inwestora, który przystępując do realizacji zadania, musi wyprowadzić z pasa drogi wszystkie urządzenia uzbrojenia podziemnego, na co wskazuje ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.). Przebudowa instalacji podziemnych nie miała na celu ich rozbudowy i podniesienia ich jakości technicznej umożliwiającej zwiększenie ilości potencjalnych odbiorców, czy zwiększenie dochodów właścicieli sieci, lecz tylko przeprowadzenie ich inną trasą - poza przebudowaną jezdnią. Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonywane są zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Całkowite koszty brutto projektu wg wniosku wyniosły na dzień sporządzenia deklaracji 9.008.613,84 zł, w tym kwota dofinansowania 7.039.330,86 zł. Wartości te ulegną niewielkim zmianom, ponieważ na audyt zewnętrzny przeprowadzony będzie przetarg, co pozwoli ostatecznie określić całkowitą wartość zadania i kwotę dofinansowania. Płatnikiem faktur VAT jest Powiatowy Zarząd Dróg, który nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego w ramach realizacji projektu. Brak możliwości odzyskania podatku wynika z faktu, że Powiatowy Zarząd Dróg nie jest "płatnikiem VAT", na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowy Zarząd Dróg realizujący zadanie publiczne w zakresie transportu zbiorowego dróg publicznych może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie publiczne w zakresie transportu zbiorowego dróg publicznych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Projekt zrealizowano nieodpłatnie, w związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie ma możliwości skorzystania z przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2009 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie w rozdziale 10 powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), oraz § 8 ust. 3 i 4.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiatowy Zarząd Dróg, nie będący podatnikiem podatku od towarów i usług, jako jednostka organizacyjna Powiatu, wykonuje zadania publiczne w zakresie transportu zbiorowego. Obecnie realizuje projekt, który finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W wyniku realizacji projektu przebudowie ulegnie 2,03 km drogi, powstaną 2 skrzyżowania, 1,46 km ścieżek rowerowych, 4 zatoki autobusowe, ustawionych zostanie 46 słupów oświetleniowych, przebudowane będzie 2,16 km chodnika, powstanie 11 przejść dla pieszych, 1,48 km kanalizacji deszczowej oraz 2 kolektory z przyłączami. Po wykonaniu przedmiotowej inwestycji, w zarządzie Powiatowego Zarządu Dróg pozostanie droga, a kanalizacja deszczowa, kolektory z przyłączami i oświetleniem, zostaną przekazane nieodpłatnie protokołem zdawczo - odbiorczym Urzędowi Miasta. Realizowana inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Powiatowy Zarząd Dróg nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. Ponadto Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie wskazane we wniosku, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, nieuznania Powiatowego Zarządu Dróg za podatnika podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska, ani nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl